Οι διδακτικοί προσανατολισμοί των εκπαιδευτικών και οι διδακτικές πρακτικές που αξιοποιούν κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό σχολείο


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Οκτ 3, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτικοί προσανατολισμοί διδακτικές πρακτικές διδασκαλία Φυσικών Επιστημών
Κωνσταντίνος Καράμπελας
Μιχαήλ Σκουμιός
Περίληψη

Η εργασία αυτή αποσκοπεί στη μελέτη των διδακτικών προσανατολισμών των εκπαιδευτικών και των διδακτικών πρακτικών που αυτοί αξιοποιούν κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο δημοτικό σχολείο. Μέσω παρατήρησης 177 διδασκαλιών (μαθημάτων) στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου εντοπίστηκαν οι διδακτικοί προσανατολισμοί των εκπαιδευτικών και οι διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Προέκυψε ότι οι διδακτικοί προσανατολισμοί των περισσότερων εκπαιδευτικών συνάδουν με «κατευθυνόμενες προσεγγίσεις» και οι διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν συχνά είχαν ως βάση τη διάλεξη. Συνιστάται η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με διερευνητικές προσεγγίσεις και με διδακτικές πρακτικές που έχουν ως βάση τη συζήτηση, μέσω προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 4. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μιχαήλ Σκουμιός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ο Μιχάλης Σκουμιός είναι Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη διερεύνηση της πρακτικο-βιωματικής γνώσης των μαθητών, στην ανάπτυξη και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, το επιστημονικό - ερευνητικό έργο του επικεντρώνεται: (α) στη διερεύνηση των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών για ιδέες και έννοιες των Φυσικών Επιστημών, (β) στη διδακτική επεξεργασία των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, (γ) στη μελέτη των διαδικασιών γνωστικής σύγκρουσης, (δ) στη μελέτη της αποτελεσματικότητας των πειραματικών δραστηριοτήτων, (ε) στη μάθηση βασικών ιδεών και εννοιών με χρήση «πρακτικών» των Φυσικών Επιστημών, (στ) στη διερεύνηση της ποιότητας του προφορικού λόγου και των γραπτών επιχειρημάτων των μαθητών, (ζ) στην ανάλυση εκπαιδευτικού υλικού Φυσικών Επιστημών, (η) στην ανάπτυξη «ενοποιημένου» εκπαιδευτικού υλικού Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών και (θ) στην ανάπτυξη προγραμμάτων επαγγελματικής εξέλιξης εκπαιδευτικών Φυσικών Επιστημών.

Εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Συγκεκριμένα, το συγγραφικό έργο του περιλαμβάνει 217 δημοσιευμένες εργασίες, από τις οποίες οι 62 είναι ξενόγλωσσες και οι υπόλοιπες στην ελληνική γλώσσα. 

Αναφορές
Anderson, C. W., & Smith, E. L. (1987). Teaching science. In V. Richardson-Koehler (Ed.), Educators’ handbook: A research perspective (pp. 84-111). New York: Longman.
Brown, P., Friedrichsen, P. & Abell, S. (2010). Do beliefs change? Investigating prospective teachers’ science teaching orientations during an accelerated post-baccalaureate program. In M.F. Taşar & G. Çakmakcı (Eds), Contemporary science education research: teaching (pp. 41-51). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
Cobern, W. W., Schuster, D., Adams, B., Skjold, B. A., Muğaloğlu, E. Z., Bentz, A., & Sparks, K. (2014). Pedagogy of Science Teaching Tests: Formative assessments of science teaching orientations. International Journal of Science Education, 36(13), 2265–2288. doi:10.1080/09500693.2014.918672
Hora, M. T. (2015). Toward a descriptive science of teaching: How the TDOP illuminates the multidimensional nature of active learning in postsecondary classrooms. Science Education, 99(5), 783-818. doi:10.1002/sce.21175
Sahingoz, S. & Cobern, W.W. (2020). Science Methods Course Influence on Pedagogical Orientations of Pre-Service Science Teachers. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(1), 114-136. doi:10.29329/epasr.2020.236.7