Διδασκαλία μηχανικών ταλαντώσεων μέσω κινητών συσκευών: Μελέτη των δεξιοτήτων των μαθητών να σχεδιάζουν διερευνήσεις και της αυτο-αποτελεσματικότητάς τους στη διερεύνηση


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 25, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
πρακτικές των Φυσικών Επιστημών κινητές συσκευές μηχανικές ταλαντώσεις
Αχιλλέας Καραμουχτάρης
Μιχαήλ Σκουμιός
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας είναι η μελέτη της επίδρασης μιας διδακτικής παρέμβασης για τις μηχανικές ταλαντώσεις, που βασίζεται στη διδακτική προσέγγιση της μάθησης μέσω πρακτικών των Φυσικών Επιστημών με χρήση κινητών συσκευών, στις δεξιότητες των μαθητών να σχεδιάζουν διερευνήσεις και στην αυτοποτελεσματικότητά τους στη διερεύνηση. Το δείγμα της έρευνας απετέλεσαν 34 μαθητές της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου. Το εκπαιδευτικό υλικό που αναπτύχθηκε για τις μηχανικές ταλαντώσεις βασίστηκε στη διδακτική προσέγγιση της μάθησης μέσω πρακτικών. Σε δραστηριότητες του εκπαιδευτικού υλικού χρησιμοποιήθηκαν κινητές συσκευές. Τα δεδομένα της έρευνας απετέλεσαν οι απαντήσεις των μαθητών σε ερωτηματολόγια πριν και μετά τη διδακτική παρέμβαση. Τα ευρήματα της εργασίας κατέδειξαν ότι βελτιώθηκαν τόσο οι δεξιότητες των μαθητών να σχεδιάζουν διερευνήσεις όσο και η αυτοαποτελεσματικότητά τους στη διερεύνηση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 8. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μιχαήλ Σκουμιός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ο Μιχάλης Σκουμιός είναι Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη διερεύνηση της πρακτικο-βιωματικής γνώσης των μαθητών, στην ανάπτυξη και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, το επιστημονικό - ερευνητικό έργο του επικεντρώνεται: (α) στη διερεύνηση των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών για ιδέες και έννοιες των Φυσικών Επιστημών, (β) στη διδακτική επεξεργασία των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, (γ) στη μελέτη των διαδικασιών γνωστικής σύγκρουσης, (δ) στη μελέτη της αποτελεσματικότητας των πειραματικών δραστηριοτήτων, (ε) στη μάθηση βασικών ιδεών και εννοιών με χρήση «πρακτικών» των Φυσικών Επιστημών, (στ) στη διερεύνηση της ποιότητας του προφορικού λόγου και των γραπτών επιχειρημάτων των μαθητών, (ζ) στην ανάλυση εκπαιδευτικού υλικού Φυσικών Επιστημών, (η) στην ανάπτυξη «ενοποιημένου» εκπαιδευτικού υλικού Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών και (θ) στην ανάπτυξη προγραμμάτων επαγγελματικής εξέλιξης εκπαιδευτικών Φυσικών Επιστημών.

Εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Συγκεκριμένα, το συγγραφικό έργο του περιλαμβάνει 217 δημοσιευμένες εργασίες, από τις οποίες οι 62 είναι ξενόγλωσσες και οι υπόλοιπες στην ελληνική γλώσσα. 

Αναφορές
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS.
Edelsbrunner, P.A., Schalk, L., Schumacher, R., & Stern, E. (2018). Variable control and conceptual change: A large-scale quantitative study in elementary school. Learning and Individual Differences, 66, 38-53. doi:10.1016/j.lindif.2018.02.003
Husnaini, S., & Chen, S. (2019). Effects of guided inquiry virtual and physical laboratories on conceptual understanding, inquiry performance, scientific inquiry self-efficacy, and enjoyment. Physical Review Physics Education Research, 15(1), 010119. doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.010119
Ketelhut, D. J. (2007). The Impact of student self-efficacy on scientific inquiry skills: An exploratory investigation in river city, a multi-user virtual environment. Journal of Science Education and Technology, 16(1), 99-111. doi:10.1007/s10956-006-9038-y
National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: The National Academies Press.
NGSS Lead States (2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: The National Academies Press.
Schwarz, C. & Passmore, C. & Reiser, B. (2017). Helping Students make Sense of the World through Next Generation Science and Engineering Practices. Arlington, VA: The National Science Teachers Association (NSTA) Press.