Αξιολόγηση της εισαγωγικής φάσης μιας διδακτικής μαθησιακής ακολουθίας σε θέματα σωματιδιακής φυσικής


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 28, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Φυσική στοιχειωδών σωματιδίων εναλλακτικές αντιλήψεις διδακτική μαθησιακή ακολουθία (ΔΜΑ)
Στυλιανή Κλαυδιανού
Αναστάσιος Μολοχίδης
Περίληψη

Η σωματιδιακή φυσική αποτελεί γνωστικό περιεχόμενο που ενδιαφέρει τους μαθητές, μιας και είναι πειραματικά ενεργή και επίκαιρη στην επιστημονική κοινότητα. Το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών εμπεριέχει αποσπασματικά έννοιες σωματιδιακής φυσικής χωρίς να υπάρχει ωστόσο ειδικό κεφάλαιο. Η παρούσα εργασία παρουσιάζει το εισαγωγικό στάδιο του σχεδιασμού μιας διδακτικής μαθησιακής ακολουθίας (ΔΜΑ) σε θέματα σωματιδιακής φυσικής: διερευνήθηκαν εναλλακτικές  αντιλήψεις των μαθητών, όπως αυτές αναφέρονται στη βιβλιογραφία, αναπτύχθηκαν δραστηριότητες που διαχειρίζονται το εννοιολογικό περιεχόμενο και εισάγουν τον πειραματισμό με στόχο να βοηθηθούν οι μαθητές να διαχειριστούν τις δυσκολίες αυτές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 1. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Barlow, R. (1992). Particle physics: from school to university. Phys. Educ. 27(2), 92–5. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/27/2/007
Delgado, C., Stevens, S., Shin, N., Yunker, M., & Krajcik, J. (2007). The development of students’ conceptions of size. Paper presented at the Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), New Orleans, LA.
Duit, R. (2007). Science education research internationally: Conceptions, research methods, domains of research. EURASIA J Math Sci Tech Ed 3(1), pp 3-15. https://doi.org/10.12973/ejmste/75369
Gourlay, H., (2017). Using concept mapping to learn about A level physics students’ understandings of particle physics. Proceedings, 6th International Conference on New Frontiers in Physics (ICNFP 2017), EPJ Web of Conferences 182. https://doi.org/10.1051/epjconf/201818202050
Griffiths, A. K., & Preston, K. R. (1992). Grade-12 students’ misconceptions relating to fundamental characteristics of atoms and molecules. J. of Res. in Science Teaching, 29(6), 611-628. https://doi.org/10.1002/tea.3660290609
Kranjc Horvat, A., Wiener, J., Schmeling, S.M., Borowski, A. (2022) What Does the Curriculum Say? Review of the Particle Physics Content in 27 High-School Physics Curricula. Physics 2022, 4, 1278-1298. https://doi.org/10.3390/physics4040082
Michelini, M., Santi, L., & Stefanel, A. (2015) Teaching modern physics in secondary schools. Proceedings, 14th International Symposium Frontiers of Fundamental Physics (FFP14). https://doi.org/10.22323/1.224.0231
Nakhleh, M. B., Samarapungavan, A., & Saglam, Y. (2005). Middle school students’ beliefs about matter. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 581–612. https://doi.org/10.1002/tea.20065
Psillos, D., & Kariotoglou, P. (2016). Theoretical Issues related to Designing and Developing Teaching – Learning Sequences. In D. Psillos, P. Kariotoglou (Eds), Iterative Design of Teaching - Learning Sequences, pp 11-34. Springer. ISBN 978-94-007-7807-8. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7808-5_2.
Psillos, D., Molohidis A., Kallery M., & Hatzikraniotis E. (2016). The Iterative Evolution of a Teaching Learning Sequence on the Thermal Conductivity of Materials. In D. Psillos, P. Kariotoglou (Eds), Iterative Design of Teaching - Learning Sequences, pp 287-329. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7808-5_11.
Polen, C. (2019). Particle Physics: An Essential and Engaging Part of the High School Physics Program. The Physics Teacher, 57(5), pp 320. https://doi.org/10.1119/1.5098922
Stevens S.Y., Sutherland L., & Krajcik J.S. (2009). The Big Ideas of Nanoscale Science and Engineering: A Guidebook for Secondary Teachers. NSTA Press: Arlington, VA.
Tretter T., Jones G., Minogue J. (2006a) Accuracy of scale conceptions in science: Mental maneuverings across many orders of spatial magnitude. Journal of Research in Science Teaching, 43(10), 1061-1085. https://doi.org/10.1002/tea.20155
Tretter, T.R., Jones, M.G., Andre, T., Negishi, A., & Minogue, J. (2006b). Conceptual boundaries and distances: Students’ and experts’ concepts of the scale of scientific phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 43, 282–319. https://doi.org/10.1002/tea.20123
Tuzón P. & Solbes J. (2016). Particle Physics in High School: A Diagnose Study. PLoS ONE 11(6): e0156526 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0156526