Το μοντέλο Ιδέες – Κόσμος – Τεκμήρια στη διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Oct 2, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Εξελικτική θεωρία, Μοντέλο Ιδέες- Κόσμος- Τεκμήρια
Χριστίνα Ντινολάζου
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Περίληψη

Η αποτελεσματική διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας αποτελεί ζητούμενο πολλών ερευνών, καθεμία από τις οποίες εστιάζει σε διαφορετική πτυχή της διαδικασίας και προτείνει ανάλογες σχεδιαστικές αρχές. Η παρούσα εργασία διερευνά αν η χρήση του μοντέλου Ιδέες - Κοσμος - Τεκμήρια (ΙΚΤ) ως εργαλείου σχεδιασμού Διδακτικών Mαθησιακών Ακολουθιών (ΔΜΑ) θα μπορούσε να συνεισφέρει σε αυτό το στόχο. Προκειμένου να απαντηθεί το κύριο ερευνητικό ερώτημα, σχεδιάστηκε μια ΔΜΑ για την εξελικτική θεωρία, χωρίς να ληφθεί υπόψη το μοντέλο ΙΚΤ και στη συνέχεια τροποποιήθηκε με βάση αυτό, καταλήγοντας σε μια δεύτερη, αναθεωρημένη ΔΜΑ. Οι δυο ΔΜΑ εφαρμόστηκαν σε διαφορετικά τμήματα και η πρώτη φάση της αξιολόγησης τους έδωσε ενδείξεις ότι η χρήση του μοντέλου ΙΚΤ για το σχεδιασμό μιας ΔΜΑ για την εξελικτική θεωρία θα μπορούσε ενδεχομένως να ενισχύσει τα μαθησιακά αποτελέσματα που αναμένονται από την εφαρμογή της. Η συνέχιση της έρευνας, μέρος της οποίας παρουσιάζεται εδώ, θα δώσει απάντηση στο κύριο ερευνητικό ερώτημα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 1. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, D., Fisher, K. & Norman, G. (2002) Development and Evaluation of the Conceptual Inventory of natural Selection. Journal of Reasearch in science Teaching 39, 10: 952-978
Basel, N., Harms, U., & Prechtl, H. (2013). Analysis of students’ arguments on evolutionary theory. Journal of Biological Education, 47(4), 192–199.
da Silva, P. R., de Andrade, M. A. B. S., & de Andrade Caldeira, A. M. (2015). Biology Teachers’ Conceptions of the Diversity of Life and the Historical Development of Evolutionary Concepts. Journal of Biological Education, 49(1), 3–21. https://doi.org/10.1080/00219266.2014.882377
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2004). Handbook of self-determination research. University Rochester Press.
Duit, R., Gropengießer, H., Kattmann, U., Komorek, M., & Parchmann, I. (2012). The model of educational reconstruction–A framework for improving teaching and learning science. In Science education research and practice in Europe (pp. 13-37). Brill.
Hacking, I. (1992). The self vindication of the laboratory sciences. In A. Pickering (Ed) Science as practice and culture. Chicago: The University of Chicago Press.
Kallery, M., Psillos, D., Vassilis Tselfes. (2009). Typical Didactical Activities in the Greek Early‐Years Science Classroom: Do they promote science learning?. International Journal of Science Education 31:9, 1187-1204
Neubrand, C., & Harms, U. (2017). Tackling the difficulties in learning evolution: Effects of adaptive self-explanation prompts. Journal of Biological Education, 51(4), 336-348.
Price, R., Andrews, T., McElhinny, T., Mead, L., Abraham, J., Thanukos, A., Perez, K. (2014) The Genetic Drift Inventory: A Tool for Measuring What Advanced Undergraduates Have Mastered about Genetic Drift. CBE- Life Sciences Education 13, 65-75
Psillos, D., Tselfes, V. & Kariotoglou, P. (2004). An epistemological analysis of the evolution of didactical activities in teaching–learning sequences: the case of fluids. International Journal of Science Education, 26:5, 555-578.
Tselfes, V. (2003). A proposal for the teaching of the Laboratory Natural Sciences based on its Ian Hacking approach of their "inner life", to K. Skordoulis & L. Chalkias (Ed.), The Contribution of the History and philosophy of Natural Sciences in their Teaching Physical Sciences, Athens: PDPE, NKUA, 259-271.