H κατανόηση του χημικού δεσμού από πρωτοετείς φοιτητές: Ανάλυση απαντήσεων σε μεταγνωστικές ερωτήσεις


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 21, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Μεταγνωστική γνώση, Κατηγορίες της μεταγνώσης του Flavell, Χημικός δεσμός
Ευάγγελος Πύργας
Ελένη Παππά
Γεώργιος Τσαπαρλής
Περίληψη

Αναλύονται οι απαντήσεις 73 πρωτοετών φοιτητών χημείας και βιολογίας σε δύο μεταγνωστικές ερωτήσεις για τον χημικό δεσμό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το ακαδημαϊκό έτος 2012-13 στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Οι περισσότεροι φοιτητές θεώρησαν τον ομοιοπολικό δεσμό δυσκολότερο από τον ιοντικό. Κανένας από τους δύο δεσμούς δεν είναι δύσκολος για το 4,1% των φοιτητών, ενώ και οι δύο δεσμοί είναι εξίσου δύσκολοι για το 8,2%. Το 43,8% ανέφεραν δυσκολίες για συγκεκριμένες έννοιες και θέματα, ενώ το 19,2% ανέφεραν γενικές παρατηρήσεις. Σύμφωνα με τις κατηγορίες της μεταγνώσης του Flavell, οι περισσότερες απαντήσεις ανήκουν στην κατηγορία της μεταγνωστικής γνώσης και ακολουθεί η μεταγνωστική εμπειρία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 2. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Θεοδοσίου Α. και Παπαϊωάννου Α., (2006). Μεταγνώση και Προσωπικοί Προσανατολισμοί. Ο Ρόλος τους στην Αυτο-ρύθμιση της Μάθησης στη Φυσική Αγωγή, Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 4 (2), 148 – 167.
Παππά, Ε. Τ, Τσαπαρλής, Γ., & Byers, B. (2020). Διδασκαλία και μάθηση του χημικού δεσμού: Παρανοήσεις και μεταγνωστικές απαντήσεις μαθητών α΄ λυκείου: η επίδραση εμπλουτισμένου διδακτικού υλικού. Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, σσ. 320-328. Φλώρινα, 2020.
Παππά, E. T., Πύργας, E., & Τσαπαρλής, Γ. (2023). H Kατανόηση του Χημικού Δεσμού από Μαθητές Α΄ Λυκείου: Ανάλυση Απαντήσεων σε Μεταγνωστικές Ερωτήσεις. Πρακτικά 13ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (Αναρτημένη εργασία). Ιωάννινα, 2023.
Coll R.K. and Taylor, N., (2001), Alternative conceptions of chemical bonding held by upper secondary and tertiary students, Research in Science and Technological Education, 19(2), 171-191.
Flavell, H. J., (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive—Developmental Inquiry, American Psychological Association, 34(10), 906-911.
Hazzi S. and Dumon A., (2014), Conceptual integration of covalent bond models by Algerian students, Chem. Educ. Res. Pract., 15(4), 675–688.
Pappa E. T. & Tsaparlis G. (2011). Evaluation of questions in general chemistry textbooks according to the form of the questions and the Question-Answer Relationship (QAR): the case of intra- and intermolecular chemical bonding. Chemistry Education Research and Practice, 12 (2), 262-270 (plus Supplementary Information).
Şen Ş. and Yilmaz A., (2017), The Development of a Three-tier Chemical Bonding Concept Test, Journal of Turkish Science Education, 14(1), 110-126.
Taber, K.S., (1997), Student understanding of ionic bonding: Molecular versus electrostatic thinking? School Science Review, 78(285), 85-95.
Teichert A. M., Roy MacArthur H. Α., Smith F. V., Luning Prak J. D., and Lin S., (2021), Journal of Chemical Education, 98(12), 3739-3748.
Tsaparlis G., Pappa E. T., & Byers, B. (2018). Teaching and learning chemical bonding: Research-based evidence for misconceptions and conceptual difficulties experienced by students in upper secondary schools and the effect of an enriched text. Chemistry Education Research and Practice, 19 (4) 1253-1269 (plus, Supplementary files).