Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τους παράγοντες που επηρεάζουν το βαθμό της επαγγελματικής τους ικανοποίησης


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
επαγγελματική ικανοποίηση κίνητρα παράγοντες ικανοποίησης
Μαρία Μαρίνη
Περίληψη

Σκοπός της παρούσης μελέτης είναι να διερευνήσει και να αναδείξει μέσα από τις απόψεις των εκπαιδευτικών τους παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν την ποιότητα της επαγγελματικής ζωής και συνδέονται με την επαγγελματική ικανοποίηση των Ελλήνων εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Για την έρευνα επιλέχθηκε ποσοτική προσέγγιση και τα δεδομένα συλλέχθηκαν με ερωτηματολόγια «κλειστού τύπου». Η μελέτη ανέδειξε υψηλό βαθμό ικανοποίησης των εκπαιδευτικών από τους παράγοντες που αφορούν στη φύση της εργασίας. Επίσης, το δείγμα εμφανίστηκε αρκετά ικανοποιημένο από την εργασία τους όσον αφορά τους παράγοντες της επικοινωνίας με τους συναδέλφους. Μέτριος εμφανίζεται ο βαθμός ικανοποίησης από την αναγνώριση που λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί για την εργασία τους. Υψηλό βαθμό ικανοποίησης φάνηκε να λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί από τις γενικότερες συνθήκες εργασίας καθώς και από τους περισσότερους παράγοντες που αφορούν τη σχέση τους με τον προϊστάμενό τους. Αντιθέτως, χαμηλός βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης αναδείχθηκε από τους παράγοντες της αμοιβής και των δυνατοτήτων εξέλιξης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Alderfer, P., C. (1969). An empirical test of a new theory of human needs. Organizational Behavior and Human Performance. 4(2). 142-175.
Aziri B. (2011). Job Satisfaction: A literature review. Management Research and Practice, 3(4),77-86.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα. Μεταίχμιο.
Creswell, J., (2016). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. 2η Έκδοση. Αθήνα. ΙΩΝ.
Davoine, L. Erhel, C., & Guergoat- Lariviere, M. (2008). Monitoring quality in work: European Employment Strategy indicators and beyond. International Labour Review, 147(2-3), 163-198.
Dinham, S., & Scott, C. (1998). A three domain model of teacher and school executive career satisfaction. Journal of Educational Administration, 36(4), 362-378.
Dinham, S., & Scott, C. (2000). Moving into the Third, Outer Domain of Teacher Satisfaction. Journal of Educational Administration, 38(4), 379-396.
Eliophotou-Menon, M., Papanastasiou, E. & Zempylas, M. (2008) ‘Examining the relationship of job satisfaction to teacher and organizational variables: evidence from Cyprus’. Journal of the Commonwealth Council for Educational Administration & Management, 36 (3), 75-86.
Herzberg, F. (1966). Work and the nature of man. Cleveland, OH: World Publishing Company.
Hoque, K., E., Wang., K., Qi., Y., & Norzan, N. (2023). The factors associated with teachers’ job satisfaction and their impacts on students’ achievement: a review (2010-2021). Humanities and Social Sciences Communications, 10 (177). https://doi.org/10.1057/s41599-023-01645-7
Hoy, W. K., & Miskel, G. G. (1987). Educational Administration: Theory, Research, and Practice. New York: Random House Trade.
Lawler, E. E. (1973). Motivation in Work Organizations. Monterey, CA : Brooks/Cole.
Lester, P.E. (1982). Teacher job satisfaction questionnaire. Long Island University. Brookville; New York. In Victoria M. Hughes (2006). Teacher evaluation practices and teacher job satisfaction. Unpublished PhD Dissertation University of Missouri-Columbia.
Miner, B., John. (2005). Organizational Behaviour 1, Essential Theories of Motivation and Leadership. M. E. Sharpe, Armonk, New York, London, England.
Ololube, P.N. (2006). Teachers Job Satisfaction and Motivation for School Effectiveness: An Assessments. Essays in Education, 18 (9), 1-18. Schaffer, R. H. (1953). Job satisfaction as related to need satisfaction in work. Shaffer Psychological Monographs: General and Applied, 67(14), 1-29.
Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology: Research and Practice. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley.
Wright, M. & Cluster, R. (1998). Why They Enjoy Teaching: The Motivation of Outstanding Technology Teachers. Journal of Technology Education, 9 (2), 134-146.
Zembylas, M., & Papanastasiou, E. (2006). Sources of teacher job satisfaction and dissatisfaction in Cyprus. A journal of comparative education, 36(2), 229 – 247.
Zigarrelli, M. (1996). An empirical test of conclusions from effective schools research. The Journal of Educational Research, 90(2), 103-109.
Ερωτοκρίτου, Μ. (1996). Επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών και Κυπριακή Εκπαίδευση. Σύγχρονη Εκπαίδευση, (89), 55-66.
Καντάς, Α. (1998). Οργανωτική – Βιομηχανική Ψυχολογία, Μέρος 1ο , Κίνητρα, Επαγγελματική Ικανοποίηση, Ηγεσία, Γ’ Έκδοση. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.
Καντάς, Α. (2009). Οργανωτική-Βιομηχανική Ψυχολογία. Διεργασίες Ομάδας-Σύγκρουση και Αλλαγή-Κουλτούρα-Επαγγελματικό Άγχος. Γ τόμος. Αθήνα Ελληνικά Γράμματα.
Λιάκου, Γ. (2015). Προσωπικότητα και επαγγελματική ικανοποίηση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Διπλωματική Εργασία. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Βόλος.
Λουκέρη, Π.Ι. (2019). Μετασχηματιστική Ηγεσία, Επαγγελματική Ικανοποίηση και Οργανωσιακή Αφοσίωση: Η περίπτωση του Διευθυντή Σχολικής Μονάδας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δημοσιευμένη Διδακτορική Διατριβή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Σχολή Επιστημών της Αγωγής. Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Ανακτήθηκε από: https://www.didaktorika.gr/eadd/bitstream/10442/46609/1/46609.pdf.
Μάρκος, Α. (2012). Οδηγός Ανάλυσης Αξιοπιστίας και Εγκυρότητας Ψυχομετρικών Κλιμάκων με το SPSS. Σημειώσεις του μαθήματος «Πολυμεταβλητή Στατιστική Ανάλυση». Π.Τ.Δ.Ε. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Αλεξανδρούπολη. Ματσαγγούρας, Η. & Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2003). Δομή της επαγγελματικής αυτοαντίληψης και της επαγγελματικής ικανοποίησης εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος με θέμα «Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα». Αθήνα. (http://www.pee.gr/enimerosi_27_11_03/sin_ath/mer_c_th_en_iii/mpotsari_matasagoyras.htm)
Παρασκευόπουλος, Ι. (1993). Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας. Τόμος Β. Αθήνα. Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πασιαρδής Π., (2014). Επιτυχημένοι Διευθυντές Σχολείων. Αθήνα. Εκδόσεις ομίλου ΙΩΝ.