Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Μαθητές με Ελαφριά και Μέτρια Νοητική Αναπηρία: η περίπτωση των σχολικών εγχειριδίων Α΄ και Β ΄Δημοτικού


Μαρία Γελαστοπούλου
Abstract

Στο πλαίσιο υλοποίησης της διεθνούς σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, το ΄σύγχρονο σχολείο οφείλει να διαμορφώνει εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που ανταποκρίνονται στη διαφορετικότητα των μαθητών παρέχοντας διαφοροποιημένα μέσα και υλικά, εκπαιδευτικές διαδικασίες και περιεχόμενο διδασκαλίας που προάγουν τη συμμετοχή όλων των μαθητών και την πρόσβαση στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αποσκοπώντας στην άρση των ανισοτήτων και του αποκλεισμού. Ιδιαίτερα τα σχολικά εγχειρίδια ως βασικό μέσο πρόσβασης στη γνώση είναι απαραίτητο να είναι προσβάσιμα από όλους τους μαθητές συμπεριλαμβανομένων και αυτών με αναπηρία. Ειδικότερα στην περίπτωση των μαθητών με νοητική αναπηρία, είναι σκόπιμο να ακολουθούνται οι αρχές απλοποίησης του περιεχομένου αξιοποιώντας την εικόνα και τη μεταγραφή σε κείμενο με λόγο απλό, χωρίς μεταφορές και αφηρημένες έννοιες που το καθιστούν δυσνόητο. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση των προσβάσιμων σχολικών εγχειριδίων Α΄ και Β΄ δημοτικού από μαθητές με νοητική αναπηρία που αναπτύχθηκαν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αξιοποιήθηκαν οι αρχές της μεθόδου easy to read (κείμενο για όλους). Για την αποτελεσματική χρήση των εγχειριδίων προβλέπεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το προσβάσιμο υλικό καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών με νοητική αναπηρία πανελλαδικά. Επιπλέον, μπορεί να αξιοποιηθεί από μαθητές χωρίς αναπηρίες ή με άλλου είδους ιδιαιτερότητες.

Article Details
  • Section
  • Συμπόσιο
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μαρία Γελαστοπούλου
M.ed Ειδικής Αγωγής, Ειδική Παιδαγωγός