| More

«Παιδική κακοποίηση: “Διαμορφωτικός ρόλος στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και σχολική επίδοση -Μελέτη περίπτωσης κακοποιημένης έφηβης»

Views: 878 Downloads: 604
Χριστόγιαννος Μαυράκης, Παναγιώτα Γαζή

Περίληψη


Το φαινόμενο της παιδικής κακοποίηση μέσα στην οικογένεια αποτελεί ζήτημα, το οποίο αποκτά όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις με το πέρασμα των τελευταίων ετών. Το γεγονός ότι παιδιά που πέφτουν θύματα κακοποίησης από την ίδια τους την οικογένεια οφείλεται σε γονεϊκό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από παθογένεια και δυσχέρειες σε πολλαπλά επίπεδα. Οι συνέπειες του προαναφερθέντος φαινομένου επηρεάζουν καθολικά τη μετέπειτα ζωή του παιδιού σε ένα πλήθος εκφάνσεων της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς του, οδηγώντας σε προβληματική κοινωνική συμπεριφορά, διαταραγμένο ψυχικό κόσμο, ιδιόρρυθμη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, αρνητική επίδραση στη σχολική επίδοση, μετατρέποντας τον, εντέλει, σε έναν ενήλικα που αντιμετωπίζει δυσκολίες σε διάφορες πτυχές της ζωής του. Συνήθως δημιουργούνται άτομα με έντονα προβλήματα στις προσωπικές τους σχέσεις, τα οποία δυσκολεύονται να δημιουργήσουν συναισθήματα αγάπης και εμπιστοσύνης, έχουν ροπή προς καταχρήσεις ή παραβατικές συμπεριφορές, εμφανίζουν αγχώδεις διαταραχές, παρουσιάζουν προβλήματα προσαρμοστικότητας, κυκλοθυμικά συναισθήματα και κυρίως κατάθλιψη. Πολλές φορές οι άνθρωποι που υπέστησαν κακοποίηση όντας παιδιά, ως ενήλικες μετατρέπονται σε θύτες και ασκούν οι ίδιοι κακοποίηση στα παιδιά τους.

Σκοπός της συγκεκριμένης εισήγησης είναι η θεωρητική προσέγγιση των κύριων χαρακτηριστικών της παιδικής κακοποίησης, ενώ σε συνδυασμό με την καταγραφή ερευνητικών δεδομένων αναφορικά με το εν λόγω φαινόμενο, θα διασαφηνιστεί καλύτερα η αύξησή του σε πρακτικό επίπεδο. Επί προσθέτως, επιχειρείται η μελέτη περίπτωσης μιας 14χρονης έφηβης, η οποία υπήρξε θύμα ενδοοικογενειακής κακοποίησης, αλλά και οι συνέπειες στην ψυχοκοινωνική της ανάπτυξη και τη σχολική επίδοση εξαιτίας της βίας που υπέστη από τη μητέρα της. Παρατηρήσεις, συμπεράσματα και στρατηγικές μπορούν να έχουν επικουρικό ρόλο στο έργο ενός εκπαιδευτικού, ο οποίος καλείται να εντοπίσει και να αντιμετωπίσει φαινόμενα ανάλογου περιεχομένου στο εκπαιδευτικό του έργο

Λέξεις κλειδιά


Παιδική κακοποίηση; Ερευνητικά δεδομένα; Μελέτη περίπτωσης;Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη;Σχολική επίδοση

Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12681/edusc.981

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.