Μοντέλα εκπαιδευτικής διοίκησης: Συγκριτική προσέγγιση ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και δημόσιων εκπαιδευτικών οργανισμών λυκειακής εκπαίδευσης στην πόλη του Βόλου
Περίληψη
Τα μοντέλα εκπαιδευτικής διοίκησης που υιοθετούν οι διευθυντές των εκπαιδευτικών οργανισμών διαδραματίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη λειτουργία και την ανάπτυξή τους. Στην παρούσα εργασία διερευνώνται τα μοντέλα εκπαιδευτικής διοίκησης που χρησιμοποιούνται στα δημόσια λύκεια και τα ιδιωτικά φροντιστήρια λυκειακής εκπαίδευσης στην πόλη του Βόλου, και επιχειρείται η συγκριτική προσέγγισή τους. Η έρευνα αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό. Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζονται λειτουργικοί ορισμοί, έννοιες και θεωρίες από τη διεθνή βιβλιογραφία για τη διοίκηση εκπαιδευτικών οργανισμών, εξετάζονται τα μοντέλα, οι θεωρίες και τα διάφορα στυλ διοίκησης, λήψης αποφάσεων και ηγεσίας και περιγράφεται το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των δημοσίων λυκείων και των φροντιστηρίων. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η πρωτογενής έρευνα που διεξήχθη με την ποιοτική μέθοδο, μέσω προσωπικών συνεντεύξεων σε τέσσερις διευθυντές λυκείων και οκτώ διευθυντές ιδιωτικών φροντιστηρίων στην πόλη του Βόλου. Τα δεδομένα προέκυψαν κατόπιν απομαγνητοφώνησης των ηχογραφημένων συνεντεύξεων. Το συμπέρασμα της έρευνας είναι πως το μοντέλο σχολικής διοίκησης που χρησιμοποιείται στα δημόσια λύκεια του Βόλου είναι κυρίως το «δημοκρατικό» σε συνδυασμό με το «συμμετοχικό» μοντέλο λήψης αποφάσεων, ενώ στα ιδιωτικά φροντιστήρια κυριαρχεί το «ανθρωπιστικό» στυλ διοίκησης το οποίο εναλλάσσεται ανάλογα με τις περιστάσεις με το «δημοκρατικό». Τέλος, στα ιδιωτικά φροντιστήρια χρησιμοποιείται το «συμβουλευτικό» μοντέλο λήψης αποφάσεων.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Χαλκιώτης Δ., & Διαμαντή Μ. – Α. (2020). Μοντέλα εκπαιδευτικής διοίκησης: Συγκριτική προσέγγιση ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και δημόσιων εκπαιδευτικών οργανισμών λυκειακής εκπαίδευσης στην πόλη του Βόλου. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 881–889. https://doi.org/10.12681/edusc.3184
- Ενότητα
- Εισηγήσεις