Κάτω από τον ίδιο ουρανό…. Ένα παράδειγμα συνύπαρξης Γενικής και Ειδικής Αγωγής


Δημοσιευμένα: Ιουλ 28, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
διομαδική επαφή Θέατρο Αναπηρία Προκαταλήψεις διαφορετικότητα
Ελένη Τεγοπούλου
Περίληψη

Ο αποστιγματισμός των παιδιών με ιδιαίτερες ικανότητες από το σχολικό και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς και η κοινωνική τους ενσωμάτωση, αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τη θεωρία της επαφής (Allport, 1954), η διομαδική επαφή μεταξύ διαφορετικών ομάδων, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, είναι ικανή να μειώσει τις προκαταλήψεις της μιας ομάδας για την άλλη. Η παρούσα εργασία παρουσιάζει ένα παράδειγμα εφαρμοσμένης πρακτικής για τη συνύπαρξη δύο ομάδων παιδιών, ανάμεσα σε μία τάξη γενικής αγωγής, από ένα δημόσιο δημοτικό σχολείο στην Ηλιούπολη Αττικής και μια τάξη ειδικής αγωγής από το δημόσιο ειδικό σχολείο τυφλών στην Καλλιθέα Αττικής.  Στόχος η επίτευξη διομαδικής επαφής, μέσα από την τέχνη του θεάτρου και μιας σειράς συνεργατικών δράσεων, μεταξύ των δύο τάξεων, που θα οδηγούσε στη μείωση των προκαταλήψεων και στην προαγωγή των θετικών συναισθημάτων για τα παιδιά από το ειδικό σχολείο. Σε ένα πρώτο στάδιο παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των συναισθημάτων άγχους, αμηχανίας ή και φόβου από τα παιδιά της τάξης γενικής αγωγής, για την ομάδα των παιδιών της τάξης ειδικής αγωγής, τόσο μέσα από τα σχόλια και τις συμπεριφορές των μικρών μαθητών, όσο και από τα σχόλια και τη στάση των γονέων των παιδιών. Παρατηρήθηκαν και πιο  μόνιμα οφέλη όπως η αποδοχή και ο σεβασμός της διαφορετικότητας. Θεωρούμε ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες, είναι καθοριστικής σημασίας, μιας και αποτελεί την κινητήρια δύναμη για την ανάληψη και επιτυχία τέτοιων προσπαθειών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ελένη Τεγοπούλου

 Δασκάλα Γενικής Αγωγής, Υποδιευθύντρια