Αρχηγός της Ομάδας: Υψηλή Νοημοσύνη ή Κοινωνική Δεξιότητα;


Δημοσιευμένα: Μαρ 3, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Ομάδα Αρχηγός Νοημοσύνη Κοινωνικές δεξιότητες
Μαρία-Ελένη Γιαννιού
Περίληψη

Η ομάδα και οι διεργασίες της αποτελούν πεδίο μελέτης των τελευταίων χρόνων. Την υποστήριξη των μελών της ομάδας και τον συγχρονισμό των εμπειριών και των προσδοκιών τους αναλαμβάνει ο αρχηγός της, η σκιαγράφηση των χαρακτηριστικών του οποίου αποκαλύπτει τα συστατικά εκείνα που οδηγούν στην επίτευξη του στόχου και της ομαλής λειτουργίας της ομάδας. Οι κοινωνικοί ρόλοι και οι ρόλοι του έργου αποδίδουν τη φύση των ικανοτήτων που καθιστούν το άτομο αρχηγό. Οι κοινωνικές δεξιότητες από τη μία ως ρυθμιστής της επικοινωνίας και η ευφυΐα από την άλλη ως πνευματική ικανότητα διεκδικούν μερίδιο στην απόδοση της ηγετικής δυναμικής. Σκοπός της παρούσας βιβλιογραφικής έρευνας είναι η διερεύνηση των χαρακτηριστικών του ατόμου που επιλέγεται ως αρχηγός της ομάδας και η αποσαφήνιση του ρόλου της νοημοσύνης και των διαπροσωπικών δεξιοτήτων στην επιτέλεση αυτού του ρόλου. Παρόλο που φαίνεται σημαντική η συμβολή των διαστάσεων των κοινωνικών δεξιοτήτων στον έλεγχο των συνθηκών και τη μεγιστοποίηση των κινήτρων των μελών, η νοημοσύνη αναδείχθηκε ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των αρχηγών στις περισσότερες ανασκοπήσεις της βιβλιογραφίας. Διαπιστώθηκε ότι η νοημοσύνη αποτελεί ισχυρό προγνωστικό δείκτη της αποδοτικότητας σε σύνθετες δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων, ενώ παράλληλα σχετίζεται με τη γνωστική ικανότητα ανάπτυξης στρατηγικών, ενσωμάτωσης και ερμηνείας πληροφοριών. Η αποτελεσματικότητα της ηγεσίας του αρχηγού μάλιστα, μεταβολίζεται σε όφελος της ομάδας όταν η ευφυΐα συνδέεται με την καθοδήγηση πλέον παρά με τη συμμετοχική δράση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαρία-Ελένη Γιαννιού
Φοιτήτρια Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ