Η Διερεύνηση ως Μέθοδος Διδασκαλίας για το μάθημα της Φυσικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Μία επισκόπηση της βιβλιογραφίας


Published: Sep 14, 2024
Keywords:
inquiry Physics teaching types of inquiry worksheets based on inquiry
Στυλιανή Κουμή
Αναστάσιος Ζουπίδης
Abstract

In this paper we present the results of a literature review on the role of inquiry as a teaching method in Physics concerning pupils of Secondary Schools. More specifically it is a study on what inquiry is, the advantages and the disadvantages of this teaching method, when it should be used, as well as when its use is successful. The study concerns international and greek bibliography. The results so far show that inquiry is a widely used method, especially abroad, mainly due to the positive effects it seems to have in several learning and cognitive domains.

Article Details
  • Section
  • ΜsCs
References
Βόμβας Α. & Σκουμιός Μ. (2020). Οι πρακτικές των Φυσικών Επιστημών στις πειραματικές δραστηριότητες Φυσικής του Γυμνασίου. Στο Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπούλου, Α. Ζουπίδης, Α. Μαλανδράκης & Π. Καριώτογλου (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση « Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στον 21ο αι.», σελ. 674 – 682. Φλώρινα, Ελλάδα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. ISBN: 978-618-83267-7-4.
Abd -El – Khalick, Boujaoude S., Duschil R., Lederman N., Hofstein A., Niaz M., Treagust D. & Tuan H. (2004). Inquiry in Science Education: International Perspectives. Culture and Comparative Studies. 397- 419.
Abrams, E., Southerland, S. A., & Evans, C. A. (2007). Inquiry in the classroom: Necessary components of a useful definition. Στο E. Abrams, S. A. Southerland, & P. Silva (Eds.), Inquiry in the science classroom: Realities and opportunities. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
Bell R. L., Smetana L. & Binns I. (2005). Simplifying Inquiry Instruction. Τhe Science Teacher,
(7), 30-33.
Blanchard M., Southerland S., Osborne J., Sampson V., Annetta L. & Granger E. (2010). Is inquiry
possible in light of accountability? A quantitative comparison of the relative effectiveness of
guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education 94 (4), 577-616.
Hackling M. (2005). Working Scientifically: Implementing and Assessing Open Investigation Work in Science. Department of Education and Training, Western Australia, 2005. ISBN 0 7307 4146 X
NGSS Lead States (2013). Next Generation Science Standards: For States, by States. Washington, DC: The National Academies Press.