Ιστορικά επιστημονικά όργανα στη μη-τυπική Εκπαίδευση: Οι απόψεις και ο ρόλος των εκπαιδευτικών


Δημοσιευμένα: Σεπ 14, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Ιστορικά επιστημονικά όργανα μη-τυπική εκπαίδευση εκπαιδευτικοί
Μαρία Παναγοπούλου
Κωνσταντίνα Στεφανίδου
Περίληψη

Η εκπαιδευτική αξία της Ιστορίας της Επιστήμης και η αποτελεσματική χρήση της για την ανάδειξη πτυχών της Φύσης της Επιστήμης είναι ευρέως αποδεκτή από την εκπαιδευτική κοινότητα. Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται από τη βιβλιογραφία το εύρος των δυνατοτήτων που προκύπτουν από την αξιοποίηση ιστορικών επιστημονικών οργάνων τόσο για τη διατήρηση της επιστημονικής κληρονομιάς όσο και για την εκπαίδευση μαθητών και πολιτών σε τυπικά και μη-τυπικά περιβάλλοντα. Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η ανάδειξη του ρόλου των εκπαιδευτικών στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού βασισμένου στα ιστορικά επιστημονικά όργανα στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εργασίες Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Φοιτητριών
Αναφορές
Στεφανίδου, Κ., Λάζος, Τ., Σκορδούλης, Κ. (2021). Η προσέγγιση των φοιτητριών του ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ στην ανάδειξη ιστορικών επιστημονικών οργάνων της συλλογής του Μαρασλείου ή «Όταν ο Edison συνάντησε τον Wheatstone στο Μαράσλειο». Πρακτικά 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (υπό δημοσίευση).
Bennett, J. (1995). Can science museums take history seriously?. Science as Culture 5(1), 124-137. https://doi.org/10.1080/09505439509526419
Gallito, A., A., et al. (2022). Exploring Historical Scientific Instruments by Using Mobile Media Devices. The Physics Teacher 60, 202-206. https://doi.org/10.1119/5.0032111
Gallito, A., A., et al. (2021). An approach to the Venturi effect by historical instruments. Physics education 56(2), 1-9. https://doi.org/10.1088/1361-6552/abc8fa
Gargano, M., Gasperini, A., Cirella, E.O., Smareglia, R., Zanini, V. (2016). The AstroBID: Preserving and Sharing the Italian Astronomical Heritage. In: Calvanese, D., De Nart, D., Tasso, C. (eds) Digital Libraries on the Move. IRCDL 2015. Communications in Computer and Information Science, vol 612. Springer, Cham, 71-74. ISBN: 978-3-319-41938-1.
Gay, L. R., Mills, G. E., and Airasian, P., 2017. Η εκπαιδευτική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός. ISBN: 9786185036300
Gires, F. & Lauginie, P. (2013). Preserving the scientific and technical Heritage of Education: the ASEISTE. Museologia e Patrimonio 6 (1), 161-178.
Heering, P. (2015). Make–Keep–Use: Bringing Historical Instruments into the Classroom. Interchange 46, 5–18. https://doi.org/10.1007/s10780-015-9228-8
Lourenco, M., C. & Wilson, L. (2013). Scientific heritage: Reflections on its nature and new approaches to preservation, study and access. Studies in History and Philosophy of Science Part A 44 (4), 744-753. https://doi.org/10.1016/j.shps.2013.07.011
Paparou, F. (2011). ‘Shall we Stroll to the Museum?’: Educational Proposal for the Exploration of an Historic School Scientific Instrument Collection. Science & Culture: Promise, Challenge and Demand, Proceedings of the 11th International IHPST Conference, Edited by: Fanny Seroglou, Vassilis Koulountzos and Anastasios Siatras,Thessaloniki, Greece, 1-5 July 2011, 574–580.
Resnick, M., Berg, R. & Eisenberg, M. (2000). Beyond Black Boxes: Bringing Transparency and Aesthetics Back to Scientific Investigation. The Journal of the Learning Sciences 9(1), 7-30. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0901_3
Riess, F., Heering, P. & Nawrath, D. (2006). Reconstructing Galileo's Inclined Plane Experiments for Teaching Purposes. Proceedings of the 8th International History, Philosophy, Sociology &Science Teaching Conference, Leeds, 1-10.
Soubiran, S. (2010). Is research and teaching a key for preserving university collections and museums?. University Museums and Collections Journal 3. 21-30. https://doi.org/10.18452/8676
Soubiran, S. (2008). What makes scientific communities think the preservation of their heritage is important?. University Museums and Collections Journal 1. 1-8. https://doi.org/10.18452/8627
Stefanidou, C. and Panagopoulou, M. (2019) Informal Science Education in the Footsteps of Galileo’s Dialogue. Advances in Historical Studies, 8, 175-191. https://doi.org/10.4236/ahs.2019.85013