Μια Ολοκληρωμένη Προσέγγιση της TN, της Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και των Γραμματισμών: Το Ελληνικό Chatbot Talos


Δημοσιευμένα: Απρ 8, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
τεχνητή νοημοσύνη επιστημονικός γραμματισμός φυσικές επιστήμες παραγωγή γραπτού λόγου διαλογικός πράκτορας
Ιωάννης Λεύκος
https://orcid.org/0000-0002-1895-4588
Μαρία Μητσιάκη
Απόστολος Σιώκας
Περίληψη

Στην εργασία παρουσιάζουμε την ανάπτυξη του Talos ενός κατάλληλα προσαρμοσμένου chatbot Τεχνητής Νοημοσύνης που χρησιμοποιεί το plugin AI Power επάνω σε μια εκπαιδευτική πλατφόρμα, για να υποστηρίξει μαθητές/τριες της βασικής εκπαίδευσης στη συγγραφή κειμένων στις Φυσικές Επιστήμες. Η προσαρμογή αφορά την απλοποίηση της γλώσσας, το φιλικό προς τους χρήστες ύφος και την παροχή κειμένων κατάλληλων για την ηλικία των μαθητών. Το Talos λειτουργεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο, ως διαμεσολαβητής και ως φίλος, σε μια στοχευμένη προσπάθεια ανάπτυξης του επιστημονικού γραμματισμού με εξατομικευμένο τρόπο. Η έμφαση δίνεται στη συζήτηση των ευκαιριών και των προκλήσεων που αναδύονται κατά τη φάση δοκιμών του Talos.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Christie, F. & Derewianka, B. M. (2008). School discourse: Learning to write across the years of schooling. Continuum. ISBN 978-1-4411-3131-7.
Gee J.P. (2015). Literacy and education. Routledge. ISBN: 978-1-315-73957-1.
Kalantzis, M., & Cope, B. (2025). Literacy in the Time of Artificial Intelligence. Reading Research Quarterly, 60(1), e591. https://doi.org/10.1002/rrq.591
Kim, W. J. (2022). AI-integrated science teaching through facilitating epistemic discourse in the classroom. Asia-Pacific Science Education, 8(1), 9–42. https://doi.org/10.1163/23641177-bja10041
Lee, H.-S., Gweon, G.-H., Lord, T., Paessel, N., Pallant, A., & Pryputniewicz, S. (2021). Machine learning-enabled automated feedback: Supporting students’ revision of scientific arguments based on data drawn from simulation. Journal of Science Education and Technology, 30(2), 168–192. https://doi.org/10.1007/s10956-020-09889-7
Lefkos, I. & Mitsiaki, M. (2021). Users’ preferences for pedagogical e-Content: A utility/usability survey on the Greek Illustrated Science Dictionary for School. In S. Demetriadis, T. Tsiatsos, T. Mikropoulos & V. Dagdilelis (Eds.), Research on E-Learning and ICT in Education (pp. 197-217). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64363-8_11
Merriam-Webster (n.d.). Merriam-Webster.com Dictionary. Retrieved December 9, 2024, from https://www.merriam-webster.com/dictionary/literate.
Meyer, O., Coyle, D., Halbach, A., Schuck, K., & Ting, T. (2015). A pluriliteracies approach to content and language integrated learning–mapping learner progressions in knowledge construction and meaning-making. Language, Culture and Curriculum, 28(1), 41–57. https://doi.org/10.1080/07908318.2014.1000924
Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, S. K. W., & Qiao, M. S. (2021). Conceptualizing AI literacy: An exploratory review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100041. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2016.10.003
OECD, (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition. PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264281820-en
Siarova, H., Sternadel, D. & Szőnyi, E. (2019). Research for CULT Committee – Science and Scientific Literacy as an Educational Challenge. European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies. Brussels. Accessed December 9 http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629188/IPOL_STU(2019)629188_EN.pdf
Stornaiuolo, A., Higgs, J., Nichols, T. P., Leblanc, R. J., & de Roock, R. S. (2023). The platformization of writing instruction: considering educational equity in new learning ecologies. Review of Research in Education, 47(1), 311–359. https://doi.org/10.3102/0091732X241227431
Topal, A. D., Eren, C. D., & Geçer, A. K. (2021). Chatbot application in a 5th grade science course. Education and Information Technologies, 26(5), 6241–6265. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10627-8
Unsworth, L. (2001). Teaching multiliteracies across the curriculum. Buckingham: Open University Press. ISBN 0 335 20604 2.
Yim, I. H. Y. (2024). A critical review of teaching and learning artificial intelligence (AI) literacy: Developing an intelligence-based AI literacy framework for primary school education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100319. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100319
Yore, L., (2012). Science Literacy for All: More than a Slogan, Logo, or Rally Flag! In K.C.D., & Tan, Μ. Kim (Eds.), Issues and Challenges in Science Education Research Moving Forward (pp. 5–23). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-3980- 2_2