Γνώσεις Στοιχείων Βιολογίας και Οικολογίας Μυκήτων


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
θεματική ανάλυση μικροοργανισμοί μύκητες νοητικά μοντέλα παρανοήσεις
Δημήτρης Χαλκίδης
https://orcid.org/0000-0002-5643-3003
Ευαγγελία Μαυρικάκη
Περίληψη

Στην παρούσα έρευνα παρουσιάζονται οι εκφρασμένες γνώσεις εννέα μαθητών/τριών Λυκείου και προπτυχιακών φοιτητών/τριών σχετικά με τη βιολογία και την οικολογία μυκήτων. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω συνεντεύξεων και αναλύθηκαν μέσω θεματικής ανάλυσης. Οι μύκητες θεωρούνται μικροοργανισμοί που σχετίζονται με την υγρασία, προκαλούν «προβλήματα» ή «εξαπλώνονται». Τα μανιτάρια θεωρούνται ως μύκητες ή «περίεργα» φυτά και η μούχλα ως μικροοργανισμός ή σύνολο μικροβίων. Οι μύκητες θεωρείται ότι εντοπίζονται σε βρόμικα ή υγρά μέρη, στο χώμα και στα φυτά. Η οικολογική συνεισφορά τους εξηγείται μέσω μιας «Ισορροπίας στη Φύση» ή μέσω τροφικών αλυσίδων. Πολλές αντιλήψεις για τους μύκητες αντλούνται από γενικά νοητικά μοντέλα μικροβίων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γεωργίου, Μ., Καψαλά, Ν., & Μαυρικάκη, Ε. (2022). Οι έννοιες βιολογίας στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών του γυμνασίου και του λυκείου. Στο Κ. Καμπουράκης, Μ. Εργαζάκη, Κ. Κορφιάτης & Π. Κ. Στασινάκης (Επιμ.), Διδακτική της Βιολογίας, (σσ. 97-124). Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Ampatzidis, G., & Armeni, A. (2023). Friends of Foes? Microorganisms in Greek School Textbooks. In K. Korfiatis, M. Grace, & M. Hammann (Eds.), Shaping the Future of Biological Education Research: Selected Papers from the ERIDOB 2022 Conference, (pp.93-103). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-44792-1_7
Bandiera, M. (2007). Micro-organisms: Everyday knowledge predates and contrasts with school knowledge. In R. Pintó & D. Couso (Eds.), Contributions from science education research, (pp. 213–224). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5032-9_16
Bulunuz, N., Jarrett, O. S, & Bulunuz, M. (2008). Fifth-grade elementary school students’ conceptions and misconceptions about the Fungus Kingdom. Journal of Turkish Science Education, 5, 32-46. https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/71
Byrne, J., & Grace, M. (2010). Using a concept mapping tool with a photograph association technique (CoMPAT) to elicit children’s ideas about microbial activity. International Journal of Science Education, 32(4), 479-500. https://doi.org/10.1080/09500690802688071
Gul, S. (2021). 5th-grade students’ misunderstandings and misconceptions about fungi. Elementary School Forum, 8(2), 179-203. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v8i2.33033
Jones, M. G., & Rua, M. J. (2006). Conceptions of germs: Expert to novice understandings of microorganisms. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 10(3). https://ejrsme.icrsme.com/article/view/7741
Merkel, S., & American Society of Microbiology (2012). The development of curricular guidelines for introductory microbiology that focus on understanding. Journal of Microbiology & Biology Education, 13, 32-38. https://doi.org/10.1128/jmbe.v13i1.363
Timmis, K., Cavicchioli, R., Garcia, J. L., Nogales, B., Chavarría, M., Stein, L., ... & Harper, L. (2019). The urgent need for microbiology literacy in society. Environmental microbiology, 21(5), 1513-1528. https://doi.org/10.1111/1462-2920.14611