Αξιοποίηση της Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Απόψεις Φοιτητών και Διδασκόντων


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διαλογικοί πράκτορες τεχνητή νοημοσύνη τριτοβάθμια εκπαίδευση chatbots ChatGPT
Σοφία Κωνσταντινίδου
https://orcid.org/0009-0005-6170-3062
Ιωάννης Λεύκος
Νικόλαος Φαχαντίδης
Περίληψη

Η παρούσα ποιοτική μελέτη διερευνά τις απόψεις φοιτητών / μελλοντικών εκπαιδευτικών και διδασκόντων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, όπως τo ChatGPT, ως μαθησιακούς βοηθούς. Ξεκίνησε με μια προ-πειραματική μελέτη μέσω ερωτηματολογίου με ανοιχτές ερωτήσεις για τους λόγους προθυμίας και ανησυχιών 152 προπτυχιακών φοιτητών παιδαγωγικού τμήματος. Βάσει των αποτελεσμάτων αυτών, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μια διδακτική παρέμβαση, η οποία περιλάμβανε θεωρητική και πρακτική εξοικείωση με διαλογικούς πράκτορες. Έπειτα, ακολούθησε η μετά-πειραματική μέτρηση με τη χρήση του ίδιου ερωτηματολογίου για την αξιολόγηση αλλαγών στις απόψεις 59 φοιτητών. Τα ευρήματα ανέδειξαν οφέλη όπως η ευκολία και η άμεση ανατροφοδότηση σε ακαδημαϊκές υποχρεώσεις, αλλά και ανησυχίες σχετικά με τη λανθασμένη χρήση και αξιοπιστία. Οι ημιδομημένες συνεντεύξεις σε διδάσκοντες πανεπιστημίων, που βρίσκονται σε εξέλιξη, τονίζουν μια υψηλή διάθεση για αξιοποίηση αυτών των εργαλείων με έμφαση στην εκπαίδευσή και την κατανόηση ανησυχιών των φοιτητών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Athanassopoulos, S., Manoli, P., Gouvi, M., Lavidas, K., & Komis, V. (2023). The use of ChatGPT as a learning tool to improve foreign language writing in a multilingual and multicultural classroom. Advances in Mobile Learning Educational Research, 3(2), 818-824. https://doi.org/10.25082/AMLER.2023.02.009
Chan, C., K., Y., & Hu, W. (2023). Students’ voices on generative AI: perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(43). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8
Khan, R., Das, A. (2018). Introduction to Chatbots. In: Build Better Chatbots. Apress. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-3111-1_1
Kooli, C. (2023). Chatbots in Education and Research: A critical examination of ethical implications and solutions. Sustainability, 15(7). https://doi.org/10.3390/su15075614
Lee, Y-F., Hwang, G-J., & Chen, P-Y. (2022). Impacts of an AI-based chatbot on college students’ afterclass review, academic performance, self-efficacy, learning attitude, and motivation. Education Tech Research Dev, 70, 1843–1865. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10142-8
Mendoza, S., Sanchez-Adame, L., S., Urquiza-Yllescas, J., F., Gonzalez-Beltran, B., A., & Decouchant, D. (2022). A model to develop chatbots for assisting the teaching and learning process. Sensors, 22(15). https://doi.org/10.3390/s22155532
Shoufan, A. (2023). Exploring students’ perceptions of ChatGPT: thematic analysis and follow-up survey. IEEE Access, 11, 38805-38818. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3268224
Sprenger, D. & Schwaninger, A. (2021). Technology acceptance of four digital learning technologies (classroom response system, classroom chat, e-lectures, and mobile virtual reality) after three months’ usage. International Journal of Educational Technology in Higher Education 18(1). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00243-4
Tsivitanidou, O., & Ioannou, A. (2021). Envisioned Pedagogical Uses of Chatbots in Higher Education and Perceived Benefits and Challenges. In: Zaphiris, P., Ioannou, A. (Eds), Proceedings of the Conference on Learning and Collaboration Technologies: Games and Virtual Environments for Learning (pp. 230-250). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-77943-6_10