Ενσωμάτωση της Οικονομίας Ατόμων στη Διδασκαλία της Χημείας: τι μας Δείχνουν τα Σχέδια των Μαθητών/τριών;


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Βιώσιμη ανάπτυξη, Πράσινη Χημεία, στοιχειομετρία, σχέδια μαθητών
Ευαγγελία Γκόγια
Κατερίνα Σάλτα
Κατερίνα Πασχαλίδου
Περίληψη

Η σχέση της Πράσινης Χημείας (ΠΧ) με τη βιώσιμη ανάπτυξη κατέστησε απαραίτητη την ενσωμάτωση των αρχών της ΠΧ στη διδασκαλία της Χημείας για την ανάπτυξη του επιστημονικού γραμματισμού των μαθητών/τριών. Η παρούσα εργασία διερευνά τις ιδέες των μαθητών/τριών σχετικά με την αρχή της ΠΧ οικονομία ατόμων, όπως αναδεικνύονται μέσα από τα σχέδιά τους στο τέλος μιας διδασκαλίας που έχει ως στόχο την ενσωμάτωση της αρχής αυτής στο μάθημα της Χημείας. Η διδασκαλία εφαρμόστηκε σε μαθητές/τριες της Β’ Λυκείου που έχουν ήδη διδαχθεί τη στοιχειομετρία. Η εισαγωγή στην οικονομία ατόμων έγινε με την χρήση μιας αναλογίας με τη μορφή σχεδίου (υλικά συσκευασίας δώρου-μη επιθυμητό προϊόν). Η ανάλυση 41 σχεδίων έδειξε ότι οι 26 μαθητές/τριες μπόρεσαν να εκφράσουν την αρχή οικονομία ατόμων είτε χρησιμοποιώντας μια χημική αντίδραση είτε μια αναλογία και 10 μαθητές ανάδειξαν κάποια σχέση της Χημείας με το περιβάλλον, οι περισσότεροι με μια αισιόδοξη προοπτική.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ainsworth, S., Prain, V., & Tytler, R. (2011). Drawing to learn in science. Science, 333(6046), 1096–1097. https://doi.org/10.1126/science.1204153
Anastas, P., & Eghbali, N. (2010). Green chemistry: principles and practice. Chemical Society Reviews, 39(1), 301-312. https://doi.org/10.1039/B918763B
Ballard, J., & Mooring, S. R. (2021). Cleaning our world through green chemistry: Introducing high school students to the principles of green chemistry using a case-based learning module. Journal of Chemical Education, 98(4), 1290-1295. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b00312
Cann, M. C., & Dickneider, T. A. (2004). Infusing the chemistry curriculum with green chemistry using real-world examples, web modules, and atom economy in organic chemistry courses. Journal of Chemical Education, 81(7), 977. https://doi.org/10.1021/ed081p977
D’eon, J., & Silverman, J. R. (2023). Using systems thinking to connect green principles and United Nations Sustainable Development Goals in a reaction stoichiometry module. Green Chemistry Letters and Reviews, 16(1), 2185109. https://doi.org/10.1080/17518253.2023.2185109
Karpudewan, M., Roth, W., & Ismail, Z. (2015). The effects of “green chemistry” on secondary school students’ understanding and motivation. The Asia-Pacific Education Researcher, 24, 35-43. https://doi.org/10.1007/s40299-013-0156-z
Koulougliotis, D., Antonoglou, L., & Salta, K. (2021). Probing Greek secondary school students’ awareness of green chemistry principles infused in context-based projects related to socio-scientific issues. International Journal of Science Education, 43(2), 298–313. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1867327
Linthorst, J. A. (2010). An overview: origins and development of green chemistry. Foundations of Chemistry, 12, 55-68. https://doi.org/10.1007/s10698-009-9079-4
Ma, J., & Shengli, H. (2020). Evaluating chinese secondary school students’ understanding of green chemistry. Science Education International, 31(2), 209-219. https://doi.org/10.33828/sei.v31.i2.11
Oliveira, A. W., Brown, A. O., Zhang, W. S., LeBrun, P., Eaton, L., & Yemen, S. (2021). Fostering creativity in science learning: The potential of open-ended student drawing. Teaching and Teacher Education, 105, 103416. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103416
Roberts, D. A., & Bybee, R. W. (2014). Scientific Literacy, Science Literacy, and Science Education. In Lederman, N. G. & Abell S. K. (Eds.), Handbook of Research on Science Education Volume II (pp. 559-572). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203097267
Sjöström, J., Eilks, I., & Zuin, V. G. (2016). Towards eco-reflexive science education: A critical reflection about educational implications of green chemistry. Science & Education, 25, 321-341. https://doi.org/10.1007/s11191-016-9818-6
Stammes, H., Henze, I., Barendsen, E., & de Vries, M. (2023). Characterizing conceptual understanding during design-based learning: Analyzing students' design talk and drawings using the chemical thinking framework. Journal of Research in Science Teaching, 60(3), 643–674. https://doi.org/10.1002/tea.21812
Talanquer V. (2022). The complexity of reasoning about and with chemical representations, JACS Au, 2(12), 2658–2669. https://doi.org/10.1021/jacsau.2c00498