Διερεύνηση της Συνεκτικότητας της Γνώσης Μαθητών Γυμνασίου για τα Ηλεκτρικά Κυκλώματα


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
ανάλυση λανθανουσών τάξεων (LCA) ηλεκτρικά κυκλώματα νοητικά μοντέλα συνεκτική-κατακερματισμένη γνώση εννοιολογική αλλαγή
Ιωάννα Αναστασιάδου
Δημήτριος Σταμοβλάσης
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία διερευνάται η συνεκτικότητα της γνώσης των μαθητών Γυμνασίου σχετικά με τα απλά ηλεκτρικά κυκλώματα συνεχούς ρεύματος. Για τον λόγο αυτό σχεδιάστηκε ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου 10 ερωτήσεων με τέσσερις πιθανές επιλογές απαντήσεων. Κάθε απάντηση αντιστοιχούσε σε ένα από τέσσερα νοητικά μοντέλα για τα ηλεκτρικά κυκλώματα που απαντώνται στη βιβλιογραφία. Το ερωτηματολόγιο δόθηκε σε 217 μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου και για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων εφαρμόστηκε η μέθοδος της ανάλυσης λανθανουσών τάξεων (LCA). Από την ανάλυση προέκυψε συνεκτικότητα μόνο για το ένα από τα τέσσερα νοητικά μοντέλα που ερευνήθηκαν, το επιστημονικό μοντέλο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Chiu, M.-H., & Lin, J.-W. (2005). Promoting Fourth Graders’ Conceptual Change of Their Understanding of Electric Current via Multiple Analogies. Journal of Research in Science Teaching, 42(4), 429–464. https://doi:10.1002/tea.20062
diSessa, A. A. (1993). Toward an epistemology of physics. Cognition and Instruction, 10(2), 105–225. https://doi:10.1080/07370008.1985.9649008
Duit, R., & Treagust, D. (2003). Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal Of Science Education, 25(6), 671–688. https://doi:10.1080/09500690305016
Lin, J.-W. (2017). A Cross-Grade Study Validating the Evolutionary Pathway of Student Mental Models in Electric Circuits. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(7), 3099–3137. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00707a
Osborne, R. (1983). Towards Modifying Children’s Ideas about Electric Current. Research in Science & Technological Education, 1(1), 73–82. https://doi:10.1080/0263514830010108
Shipstone, D. M. (1984). A study of children's understanding of electricity in simple DC circuits. European Journal of Science Education, 6(2), 185–198. https://doi:10.1080/0140528840060208
Stamovlasis, D., Papageorgiou, G., Tsitsipis, G., Tsikalas, T., & Vaiopoulou, J. (2018). Illustration of Step - Wise Latent Class Modelling with Covariates and Taxometric Analysis in Research Probing Children’s Mental Models in Learning Sciences. Frontiers in Psychology, 9, 532. https://doi:10.3389/fpsyg.2018.00532
Stocklmayer, S. M., & Treagust, D. F. (1996). Images of electricity: how do novices and experts model electric current? International Journal of Science Education, 18(2), 163–178. https://doi:10.1080/0950069960180203
Vosniadou, S. (1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction, 4(1), 45-69. https://doi:10.1016/0959-4752(94)90018-3