Η Αρχή Διατήρησης της Ενέργειας (ΑΔΕ) ως Πλαίσιο για την Κατανόηση της Ενέργειας


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Προγράμματα Σπουδών, Ενέργεια, Αρχής Διατήρησης της Ενέργειας
Γεώργιος Πολυζώης
https://orcid.org/0009-0008-7554-691X
Αλέξανδρος Κατέρης
Παύλος Τζαμαλής
Αργύρης Πάσχος
Ευστράτιος Καπότης
Βασίλειος Νούσης
Αθανάσιος Βελέντζας
Περίληψη

Η παρούσα εργασία εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της αναζήτησης μεθόδων, εργαλείων και πρακτικών για τη συγγραφή περιεχομένου σύμφωνου με τα νέα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ) στη Φυσική του Λυκείου. Ειδικότερα παρουσιάζονται οι επιστημονικές, διδακτικές και παιδαγωγικές επιλογές περιεχομένου για τη θεματική ενότητα τρία (3) με τίτλο: «Από τη δύναμη στην ενέργεια» της Α΄Λυκείου. Η στόχευση των συγγραφέων έχει σημείο αφετηρίας την παραδοχή ότι η ενέργεια συγκαταλέγεται μεταξύ των ιδεών του «σκληρού πυρήνα» (core ideas) των Φυσικών Επιστημών (ΦΕ) και κατεύθυνση την αξιοποίηση της Αρχής Διατήρησης της Ενέργειας (ΑΔΕ) ως ένα πλαίσιο (συγκείμενο) για την κατανόηση της ενέργειας. Έτσι, η κατανόηση της ΑΔΕ προβάλλει παγκοσμίως ως ένας διδακτικός στόχος ο οποίος πρέπει να κατακτηθεί.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
ΦΕΚ Πρόγραμμα σπουδών Φυσικής, Ανακτήθηκε στις 23-12-2022, https://dide.lef.sch.gr /2021 /12/02/fek-nea-programmata-spoudon-gymnasia-lykeia/
American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
Chen, R. F., Eisenkraft, A., Fortus, D., Krajcik, J., Neumann, K., Nordine, J., & Scheff, A. (Eds.). (2014). Teaching and learning of energy in K-12 education. Cham: Springer International Publishing.
Cohen, I. B. (1974). Foreword. In Y. Elkana (Ed.), The discovery of the conservation of energy (pp. xi.-xiv).Cambridge, MA: Harvard University Press.
Feynman, P. R. (1998). Six easy pieces. Califfornia: Institute of Technology.
Hewitt P.G. (2009). Conceptual physics. 10th edn. Pearson, San Francisco.
Kubsch, M., Opitz, S., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. (2021). Exploring a pathway towards energy conservation through emphasizing the connections between energy, systems, and fields. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 3, 1-18.
Lee, H. S., Liu, O.L. (2009). Assessing Learning Progression of Energy Concepts Across Middle School Grades: The Knowledge Integration Perspective. Science Education, 665-686.
Lindsay, R. B. (Ed.). (1975). Energy: historical development of the concept. New York: Dowden, Hutchinson, &Ross.
National Research Council (NRC). (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
Pantidos, P., & Givry, D. (2021). A semiotic approach for the teaching of energy: linking mechanical work and heat with the world of objects and events. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 15(2), 5-30.
Tobin, R. G., Crissman, S., Doubler, S., Gallagher, H., Goldstein, G,. Lacy, S., (2011). Teaching Teachers About Energy: Lessons from an Inquiry-Based Workshop for K-8 Teachers.J Sci Educ Technol. Published online.
Warren, J. W. (1983). Energy and its carriers: A critical analysis. Physics Education, 18, 209-212.