Αξιοποίηση πολυτροπικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία των νόμων του Νεύτωνα σε μαθήτρια με μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική παρέμβαση, εννοιολογική αλλαγή, μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία, νόμοι Νεύτωνα, πολυτροπικότητα
Παρασκευή Αντωνακοπούλου
Χαρίλαος Τσιχουρίδης
Διονύσιος Βαβουγυιός
Περίληψη

Οι νόμοι του Νεύτωνα αποτελούν τους πυλώνες της Νευτώνειας Μηχανικής. Η αποτελεσματική διδασκαλία τους είναι πολύ σημαντική για την κατανόηση των φαινομένων που άπτονται των συγκεκριμένων νόμων και ιδιαίτερα όταν στοχεύουμε σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Η παρούσα εργασία αφενός μεν διερευνά τις εναλλακτικές αντιλήψεις μαθήτριας με μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία και αφετέρου το βαθμό επίτευξης εννοιολογικής αλλαγής,  μέσω κατάλληλα σχεδιασμένης εξατομικευμένης διδακτικής παρέμβασης. Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιήθηκε η πολυτροπικότητα και χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλα διδακτικά εργαλεία (ερωτηματολόγιο, φύλλο εργασίας, απτικές δραστηριότητες, προσομοιώσεις), μέσω των οποίων  διαπιστώθηκε ο υψηλός βαθμός τροποποίησης των εναλλακτικών της αντιλήψεων και κατανόησης των νέων εννοιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Angell, C. (2004). Exploring students’ intuitive ideas based on physics items in TIMSS-1995. In C. Papanastasiou (Ed.), Proceedings of the IRC-2004 TIMSS. IEA International Research Conference (Vol. 2, pp. 108–123). Published Nicosia, Cyprus: University of Cyprus. https://www.iea.nl/sites/default/files/2019-03/IRC2004_Angell.pdf.
Brigham, F., Scruggs, T., & Mastropieri, M. (2011). Science Education and Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 223-232. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5826.2011.00343.x
Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2003). Investigating Greek students’ ideas about forces and motion. Research in Science Education, 33(3), 375-392. http://dx.doi.org/10.1023/A:1025457116654
Planinic, M., Boone, W. J., Krsnik, R., & Beilfuss, M. L. (2006). Exploring alternative conceptions from Newtonian dynamics and simple DC circuits: Links between item difficulty and item confidence. Journal of Research in Science Teaching, 43(2), 150-171. http://dx.doi.org/10.1002/tea.20101
Yusof, M. M. M., Dalim, S. F., Ibrahim, N., & Ramli, M. F. (2013). The level of understanding of students and teachers in the concept of force and motion. In Proceeding of the International Conference on Social Science Research. Penang. Malaysia: World Conferences. Net. ISBN 978-967- 11768-1-8