Σχεδιασμός και Εφαρμογή μίας Διδακτικής Παρέμβασης για την Παραγωγή Ενέργειας των Αστέρων στο Λύκειο


Δημοσιευμένα: Apr 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική της αστρονομίας διερευνητική μάθηση μοντέλο εκπαιδευτικής αναδόμησης φυσική των αστέρων φύση της επιστήμης
Μαρία Ιωαννίδου
Αναστάσιος Μολοχίδης
Περίληψη

Η φυσική των αστέρων αποτελεί ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον γνωστικό αντικείμενο προς διδασκαλία στο Λύκειο με σημαντικά μαθησιακά οφέλη σε εννοιολογικό, πειραματικό και επιστημολογικό επίπεδο. Στην παρούσα εργασία, παρουσιάζεται ο σχεδιασμός και τα αποτελέσματα της εφαρμογής μίας διδακτικής παρέμβασης που απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου και επικεντρώνεται σε μία διερευνητική και διαθεματική μελέτη της παραγωγής ενέργειας στον Ήλιο. Αναλυτικότερα, οι μαθητές διερευνούν δύο λανθασμένες υποθέσεις για την παραγωγή ενέργειας στον Ήλιο (χημικές αντιδράσεις, μηχανισμός βαρυτικής συστολής των Kelvin και Helmholtz), καταλήγοντας, σταδιακά, στην επιβεβαίωση της επιστημονικά ορθής υπόθεσης παραγωγής ενέργειας στον Ήλιο, και των υπόλοιπων αστέρων, μέσω θερμοπυρηνικών αντιδράσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ιωαννίδου, Μ. & Μολοχίδης, Α. (2023). Βιβλιογραφική επισκόπηση των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών στη γνωστική περιοχή της εξέλιξης των αστέρων. Στο Κ. Θ. Κώτσης, Γ. Στύλος, Ε. Τσιούρη, Έ. Γκαλτέμη, Κ. Γεωργόπουλος, Λ. Γαβρίλας, Δ. Πανάγου, Κ. Τσουμάνης & Γ. Βακάρου (Επιμ.) 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση: Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων των Εργασιών, 401-411. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα. https://doi.org/10.12681/codiste.5375
Agan, L. (2004). Stellar ideas: Exploring students’ understanding of stars. Astronomy Education Review, 3(1). https://doi.org/10.3847/AER2004008
Bergstrom, Z., Sadler, P., & Sonnert, G. (2016). Evolution and Persistence of Students' Astronomy Career Interests: A Gender Study. Journal of Astronomy & Earth Sciences Education, 3(1), 77-92. https://doi.org/10.19030/jaese.v3i1.9690
Dalrymple, G. B. (2001). The age of the Earth in the twentieth century: a problem (mostly) solved. Geological Society, London, Special Publications, 190(1), 205-221. https://doi.org/10.1144/GSL.SP.2001.190.01.14
Duit, R., Gropengieber, H., Kattmann, U., Komorek, M. & Parchmann, I. (2012). The model of educational reconstruction – A framework for improving teaching and learning science. Στο D. Jorde & J. Dillon (Επιμ.), Science Education Research and Practice in Europe Retrospective and Prospective, 13–37. Rotterdam, Sense Publishers research and development in Science Education. https://doi.org/10.13140/2.1.2848.6720
Helmholtz, H. V. (1856). LXIV. On the interaction of natural forces. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 11(75), 489-518. https://doi.org/10.1080/14786445608642114
Lederman, N. G., Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of research in science teaching, 39(6), 497-521. https://doi.org/10.1002/tea.10034
Lederman, N. G. (2006). Research on nature of science: reflections on the past, anticipations of the future. Asía-pacific forum on science learning and teaching, 7(1), 1-11. Ανακτήθηκε 15 Νοεμβρίου 2024 από: https://www.eduhk.hk/apfslt/v7_issue1/foreword/index.htm
McComas, W. F., Clough, M. P., & Nouri, N. (2020). Nature of science and classroom practice: A review of the literature with implications for effective NOS instruction. Στο W.F. McComas (Επιμ.) Nature of science in science instruction: Rationales and strategies, 67-111. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57239-6_4
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L.A., de Jong, T., van Riesen, S.A.N., Kamp, E.T., Manoli, C.C., Zacharia, Z.C., Tsourlidaki, E. (2015). Phases of Inquiry-Based Learning: Definitions and the Inquiry Cycle. Educational Research Review, 14, 47–61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Salimpour, S., Bartlett, S., Fitzgerald, M. T., McKinnon, D. H., Cutts, K. R., James, C. R., Miller S., Danaia L., Hollow R. P., Cabezon S., Faye M., Tomita A., Max C., de Korte M., Baudouin C., Birkenbauma D., Kallery M., Anjos S., Wu Q., Chu H.-e., Slater E. & Ortiz-Gil, A. (2021). The gateway science: A review of astronomy in the OECD school curricula, including China and South Africa. Research in Science Education, 51, 975-996. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09922-0
Salimpour, S., Fitzgerald, M., & Eriksson, U. (2024). A descriptive overview of English-language publications in the field of Astronomy Education Research, 1898 to 2022. Astronomy Education Journal 4(1). https://doi.org/10.32374/AEJ.2024.4.1.140aer
Stinner, A. (2002). Calculating the age of the Earth and the Sun. Physics education, 37(4), 296. https://doi.org/10.1088/0031-9120/37/4/302
Thomson, W. (1862). On the Age of the Sun’s Heat. Macmillan's Magazine, 5(5), 288-93. https://doi.org/10.1093/owc/9780199554652.003.0021