Επιστημονικός Εγγραμματισμός Μαθητών/τριών Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού: Στάσεις για την Επιστήμη και Επιστημικές Πεποιθήσεις


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
επιστημικές πεποιθήσεις επιστημονικός εγγραμματισμός πρωτοβάθμια εκπαίδευση στάσεις για την επιστήμη
Αικατερίνη Σαργιώτη
Αναστάσιος Εμβαλωτής
Περίληψη

Η εισήγηση εξετάζει τη σχέση των στάσεων απέναντι στην επιστήμη και των επιστημικών πεποιθήσεων σε μαθητές/τριες Ε΄και ΣΤ΄Δημοτικού, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης έρευνας για την ανίχνευση και τη μέτρηση διαστάσεων επιστημονικού εγγραμματισμού μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για τον έλεγχο της σχέσης χορηγήθηκε ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο, ενώ η διερευνητική και επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση αναγνώρισαν επιμέρους διαστάσεις του επιστημονικού εγγραμματισμού, με καλή προσαρμογή στο μοντέλο και σημαντικές τιμές στη σχέση των στάσεων με τις εκτιμώμενες επιστημικές πεποιθήσεις.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
ΙΕΠ. (2022). Προγράμματα Σπουδών. https://www.iep.edu.gr/el/nea-programmata-spoudon-arxiki-selida
Σοφιανοπούλου, Χ., Εμβαλωτής, Α., Πίτσια, Β. & Καρακολίδης, Α. (2017).Έκθεση Αποτελεσμάτων του Διεθνούς Προγράμματος PISA 2015 για την Αξιολόγηση των Μαθητών στην Ελλάδα. ΙΕΠ. http://iep.edu.gr/pisa/images/publications/reports/pisa_2015_greek_report.pdf
Τσουμάνης, Κ., Στύλος, Γ., & Κώτσης, Κ. Θ. (2023). Επιστημονικός γραμματισμός: Αξιολόγηση των κινήτρων και πεποιθήσεων των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την επιστήμη. Στο Κ. Θ. Κώτσης, Γ. Στύλος, Γ. Βακάρου, Λ. Γαβρίλας & Δ. Πανάγου (Επιμ.), 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Νέες Τάσεις και Έρευνα στη Μάθηση, τη Διδασκαλία και τις Τεχνολογίες στις Φυσικές Επιστήμες (σσ. 368-376). Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. https://doi.org/10.12681/codiste.6924
Chen, S., Chang, W. H., Lieu, S. C., Kao, H. L., Huang, M. T., & Lin, S. F. (2013). Development of an empirically based questionnaire to investigate young students' ideas about nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 50(4), 408-430. https://doi.org/10.1002/tea.21079
European Commission. (2022). Successful PISA stories in the EU: how some Member States have been able to improve their performance over time: final report. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/429517
Hacıeminoğlu, E., Yılmaz-Tüzün, Ö., & Ertepınar, H. (2014). Development and validation of nature of science instrument for elementary school students. Education 3-13, 42(3), 258-283. https://doi.org/10.1080/03004279.2012.671840
Harty, H., & Beall, D. (1984). Toward the development of a children's science curiosity measure. Journal of research in science teaching, 21(4), 425-436. https://doi.org/10.1002/tea.3660210410
Kötter, M., & Hammann, M. (2017). Controversy as a blind spot in teaching nature of science: Why the range of different positions concerning nature of science should be an issue in the science classroom. Science & Education, 26(5), 451-482. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9913-3
OECD. (2016a). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. PISA. OECD. https://doi.org/10.1787/19963777
OECD. (2016b). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA. OECD Publishing. https://www.oecd.org/publications/pisa-2015-results-volume-i-9789264266490-en.htm
OECD. (2018). Education for a bright future in Greece: Reviews of national policies for education. OECD.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What students know and can do. PISA. OECD. https://www.oecd.org/education/pisa-2018-results-volume-i-5f07c754-en.htm
OECD. (2021), OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en
Wang, T. L., & Berlin, D. (2010). Construction and validation of an instrument to measure Taiwanese elementary students’ attitudes toward their science class. International Journal of Science Education, 32(18), 2413-2428. https://doi.org/10.1080/09500690903431561
Wang, Y., Lavonen, J., & Tirri, K. (2019). An assessment of how scientific literacy-related aims are actualised in the National Primary Science curricula in China and Finland. International Journal of Science Education, 41(11), 1435-1456. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1612120
Xiao, S., & Sandoval, W. A. (2017). Associations between attitudes towards science and children’s evaluation of information about socioscientific issues. Science & Education, 26, 247-269. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9888-0
Yang, F. Y., Liu, S. Y., Hsu, C. Y., Chiou, G. L., Wu, H. K., Wu, Y. T., ... & Tsai, C. C. (2018). High-school students’ epistemic knowledge of science and its relation to learner factors in science learning. Research in Science Education, 48, 325-344. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9570-6