Φτερό στον Άνεμο: Η Παρουσία των Πτηνών στα Βιβλία Μελέτης Περιβάλλοντος και Φυσικών του Δημοτικού Σχολείου


Δημοσιευμένα: Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
πτηνά πρωτοβάθμια εκπαίδευση φωτογραφίες σχολικά βιβλία
Γεώργιος Αμπατζίδης
https://orcid.org/0000-0002-3763-3579
Καλλιόπη Στάρα
Ρήγας Τσιακίρης
Τζων Μ. Χάλλεϋ
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά την παρουσία φωτογραφιών πτηνών στα σχολικά βιβλία της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Φυσικών του δημοτικού σχολείου. Εντοπίστηκαν συνολικά 264 φωτογραφίες ζώων. Η ανάλυση των δεδομένων δείχνει πως αν και τα είδη πουλιών είναι περισσότερα από τα είδη θηλαστικών, τα τελευταία εμφανίζονται με μεγαλύτερη συχνότητα στις φωτογραφίες που διερευνήθηκαν. Ακόμα, στα σχολικά βιβλία εμφανίζονται μόνο 29 είδη πτηνών τη στιγμή που 459 είδη έχουν καταγραφεί να ζουν άγρια στην Ελλάδα. Προτείνουμε η προσπάθεια ανάπτυξης δεξιοτήτων αναγνώρισης ειδών με στόχο την εκπαίδευση για τη βιοποικιλότητα να υποστηρίζεται από μεγαλύτερη αντιπροσώπευση των ειδών που διαβιούν στη χώρα μας στα σχολικά βιβλία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Γεώργιος Αμπατζίδης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Assistant Professor

Αναφορές
Εκπαιδευτικά προγράμματα – Eλληνική Ορνιθολογική Εταιρεία. https://ornithologiki.gr/el/enhmerwsh-ekpaideush/perivallontiki-ekpaidefsi/gia-tous-ekpaideftikoys/ekpaideftiko-yliko 4.12.2024
Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (2009). Κατάλογος των πουλιών της Ελλάδας. Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία. https://ornithologiki.gr/el/ta-poulia-ths-elladas/katalogos-ton-poulion-tis-elladas 4.12.2024
Τσαλίκη, Ε., & Στάρα, Κ. (2000). Τα πουλιά στην πόλη. Εκπαιδευτικό υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την ορνιθοπανίδα της Θεσσαλονίκης. ΥΕΠΘ, ΚΠΕ Ελευθερίου-Κορδελιού, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία.
Clark, T., Foster, L., Sloan, L., & Bryman, A. (2021). Social research methods. Oxford University Press.
Egger, R., Härtel, T., & Randler, C. (2024). Bird Species Knowledge and Its Antecedents in US High School Students. Birds, 5(2), article 2. https://doi.org/10.3390/birds5020018
Gangwani, K., & Landin, J. (2018). The Decline of Insect Representation in Biology Textbooks Over Time. American Entomologist, 64(4), 252–257. https://doi.org/10.1093/ae/tmy064
Gerl, T., Randler, C., & Jana Neuhaus, B. (2021). Vertebrate species knowledge: An important skill is threatened by extinction. International Journal of Science Education, 43(6), 928–948. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1892232
Palmberg, I., Berg, I., Jeronen, E., Kärkkäinen, S., Norrgård-Sillanpää, P., Persson, C., Vilkonis, R., & Yli-Panula, E. (2015). Nordic–Baltic Student Teachers’ Identification of and Interest in Plant and Animal Species: The Importance of Species Identification and Biodiversity for Sustainable Development. Journal of Science Teacher Education, 26(6), 549–571. https://doi.org/10.1007/s10972-015-9438-z
Simkins, A. T., Buchanan, G. M., Davies, R. G., & Donald, P. F. (2020). The implications for conservation of a major taxonomic revision of the world’s birds. Animal Conservation, 23(4), 345–352. https://doi.org/10.1111/acv.12545