Διερεύνηση των νοητικών μοντέλων των παιδιών με τη μέθοδο Ανάλυσης Δικτύων: Μια εφαρμογή για την έννοια της Γης


Δημοσιευμένα: Apr 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Ανάλυση Δικτύων Γη εννοιολογική αλλαγή κλειστό ερωτηματολόγιο νοητικά μοντέλα
Ελένη Κανελλιά
https://orcid.org/0009-0007-9542-4699
Δημήτριος Σταμοβλάσης
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία αξιοποιείται μια μέθοδος διερεύνησης των νοητικών αναπαραστάσεων των μαθητών, που στηρίζεται στην Ανάλυση Δικτύων (Network Analysis). Εξετάζεται η φύση της γνώσης των παιδιών και συγκεκριμένα μελετάται η συνεκτικότητα των νοητικών μοντέλων για τη Γη. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με το ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου EARTH-2 από 180 μαθητές Δημοτικού. Η ερμηνεία των νοητικών αναπαραστάσεων/δικτύων που βασίζεται στην τοπολογία αλλά και στα ποσοτικά μέτρα κεντρικότητάς τους, ανέδειξε τη συνεκτικότητα συγκεκριμένων νοητικών μοντέλων. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά όσον αφορά τις δυνατότητες της μεθόδου, η οποία προτείνεται ως μια αποτελεσματική προσέγγιση στη διερεύνηση των εναλλακτικών ιδεών των παιδιών και της εννοιολογικής αλλαγής.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
diSessa, Andrea A. 1993. “Toward an Epistemology of Physics.” Cognition and Instruction 10(2–3):105–225.
Panagiotaki, G., Nobes, G., & Banerjee, R. (2006). Children’s representations of the earth: A methodological comparison. British Journal of Developmental Psychology, 24(2), 353–372. https://doi.org/10.1348/026151005X39116
Seibt, J. (2022). Process Philosophy. In E. N. Zalta & U. Nodelman (Eds.), The Stanford encyclopedia of philosophy (Winter202). Metaphysics Research Lab, Stanford University.https://plato.stanford.edu/Archives/win2022/entries/processphilosophy/
Siew, C. S. Q., Wulff, D. U., Beckage, N. M., & Kenett, Y. N. (2019). Cognitive network science: A review of research on cognition through the lens of network representations, processes, and dynamics. Complexity, 2019. https://doi.org/10.1155/2019/2108423
Stamovlasis, Dimitrios, George Papageorgiou, and Georgios Tsitsipis. 2013. “The Coherent versus Fragmented Knowledge Hypotheses for the Structure of Matter: An Investigation with a Robust Statistical Methodology.” Chemistry Education Research and Practice 14(4):485–95.
Straatemeier, M., van der Maas, H. L. J., & Jansen, B. R. J. (2008). Children’s knowledge of the earth: A new methodological and statistical approach. Journal of Experimental Child Psychology, 100(4), 276–296. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2008.03.004
Taber, K. S. (2008). Conceptual resources for learning science: Issues of transience and grain-size in cognition and cognitive structure. International Journal of Science Education, 30(8), 1027–1053. https://doi.org/10.1080/09500690701485082
Vaiopoulou, J. (2018). Coherent mental models and fragmented knowledge: methodological issues concerning research on the understanding of science concepts. Department of Primary Level Education, Democritus University of Thrace
Vosniadou, Stella. 1994. “Capturing and Modelling the Process of Conceptual Change.” Learning and Instruction 4(1):45–69.
Vosniadou, S., Skopeliti, I., & Ikospentaki, K. (2004a). Modes of knowing and ways of reasoning in elementary astronomy. Cognitive Development, 19(2), 203–222. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2003.12.002