Η Διδακτική Μεταφορά στη Διδασκαλία του Χημικού Δεσμού


Δημοσιευμένα: Απρ 5, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική μεταφορά διδακτικός μετασχηματισμός περιεχομένου εξωτερική /εσωτερική διδακτική μεταφορά συγκριτική ανάλυση περιεχομένου
Ευάγγελος Πύργας
Γεώργιος Τσαπαρλής
Περίληψη

Η «Διδακτική Μεταφορά» ή «Διδακτικός Μετασχηματισμός  Περιεχομένου» αναφέρεται στη μετατροπή σύνθετης ή ανώτερης εξειδικευμένης γνώσης σε διδακτική γνώση, ώστε να μπορεί να διδαχθεί αποτελεσματικά στους μαθητές. Στην παρούσα μελέτη επιλέχθηκαν αρχικά δύο πηγές γνώσης/συγγράμματα (οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως «πρωτεύουσες πηγές») και καταστρώθηκε ένα σύνολο αντικειμένων/θεμάτων που σχετίζονται με τους χημικούς δεσμούς. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε μια συνολική οριζόντια ανάλυση των δύο παραπάνω πηγών και συντάχθηκε μια λίστα θεμάτων (17 «σημεία»), στα οποία παρατηρήθηκαν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Έχοντας ως «οδηγό» τις παραπάνω δύο πηγές, ακολούθησε η ανάλυση τεσσάρων επιπλέον πηγών, δύο αγγλόφωνων και δύο ελληνικών σχολικών βιβλίων. Από τα τέσσερα βιβλία, μελετήθηκαν τα κεφάλαια που αφορούν τους χημικούς δεσμούς και έγινε συγκριτική ανάλυση/σύγκριση των βιβλίων αυτών με βάση τα 17 «σημεία» τα οποία προέκυψαν από τη σύγκριση των δύο πρώτων πηγών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Καριώτογλου, Π. (2021). Ο διδακτικός μετασχηματισμός περιεχομένου και η αναγκαιότητα στη διδακτική φυσικών επιστημών: Ζητήματα, ευρήματα και προτάσεις, Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, 1(1), 39-62, https://doi.org/10.12681/riste.27268.
Λιοδάκης Σ., Γάκης Δ., Θεοδωρόπουλος Δ., Θεοδωρόπουλος Π., & Κάλλης Α. (2021). Χημεία Α΄ Τάξης Γενικού Λυκείου, Έκδοση: ΙΤΥΕ «Διόφαντος».
Λιοδάκης Σ., Γάκης Δ., Θεοδωρόπουλος Δ., Θεοδωρόπουλος Π., & Κάλλης Α. (2021). Χημεία Γ΄ Τάξης Γενικού Λυκείου, Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών & Σπουδών Υγείας, Τεύχος Β΄, Έκδοση: ΙΤΥΕ «Διόφαντος».
Παππά, Θ. Ε. (2015). Ενδομοριακοί και διαμοριακοί δεσμοί: Ιεραρχίες μάθησης στην βιβλιογραφία της Γενικής Χημείας και στην προσέγγιση των καταστάσεων της ύλης (SOMA). Αξιολόγηση των ερωτήσεων των αντίστοιχων κεφαλαίων, Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Χημείας, Σχολή Θετικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. http://hdl.handle.net/10442/hedi/36093.
Achiam, M. (2014). Didactic Transposition: From theoretical notion to research programme, Paper presented at the biannual ESERA 2014, doctoral summer school, August 25- 29, Kappadokya, Turkey.
Atkins, P. (2014). Physical chemistry, a very short introduction, Chapter 1: Atomic and molecular structure, (pp. 1 – 21), Oxford, UK: Oxford University Press.
Chevallard, Y. and Bosch, M., (2014), Didactic transposition in mathematics education, In: Lerman S. (eds), Encyclopedia of Mathematics Education. Springer, Dordrecht, https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8_48.
Lagowski, J. J., (Ed.) (2004), Chemistry: Foundations and Applications. MacMillan.
Silbeberg, M. S., (1999), Chemistry - The molecular nature of matter and change, 2nd edn. McGraw-Hill College, 2nd edition.
Taber, K. S., (2012), Developing models of chemical bonding, In K. S. Taber (ed.), Teaching secondary chemistry, 2nd edn., Ch. 4, London: Association for Science Education/Hodder Education.