Παρουσίαση και Αξιολόγηση της Μελέτης του Χημικού Δεσμού στη Διεθνή Βιβλιογραφία


Δημοσιευμένα: Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διαμοριακοί δεσμοί ενδομοριακοί δεσμοί δυνάμεις Coulomb ηλεκτροστατική φύση πολικότητα
Ελένη Παππά
Γεώργιος Τσαπαρλής
Περίληψη

Σε συνέχεια προηγούμενων ερευνητικών εργασιών που αφορούσαν α)τον τρόπο παρουσίασης του κεφαλαίου του χημικού δεσμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, β) την αξιολόγηση του βαθμού κατανόησης του κεφαλαίου από μαθητές και φοιτητές και γ) τις παρανοήσεις που συνδέθηκαν με τον τρόπο μελέτης του δεσμού, ελέγχθηκε ο  τρόπος παρουσίασης του συγκεκριμένου κεφαλαίου στη ξένη βιβλιογραφία. Στη συγκεκριμένη μελέτη, αξιολογήθηκε ο τρόπος παρουσίασης των χημικών δεσμών σε δεκαεννέα βιβλία Γενικής Χημείας πανεπιστημιακά και μη. Η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνει τα παρακάτω στάδια: α. Περιγραφή και μελέτη του τρόπου παρουσίασης του Χημικού δεσμού των αντίστοιχων κεφαλαίων για το κάθε βιβλίο ξεχωριστά και β. σύγκριση συνολικά όλων των βιβλίων μαζί, βάση συγκεκριμένων σημείων. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την συγκριτική αξιολόγηση πανεπιστημιακών βιβλίων γενικής χημείας και διεθνών βιβλίων χημείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μας οδηγούν στα εξής συμπεράσματα: α) Ο τρόπος παρουσίασης των δεσμών στα διεθνή βιβλία Γενικής Χημείας έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με των ελληνικών με πιθανότερο αποτέλεσμα τη δημιουργία των ίδιων παρανοήσεων, όπως π.χ ο συσχετισμός της έννοιας της ηλεκτραρνητικότητας με τους ομοιοπολικούς δεσμούς, των δυνάμεων Coulomb με τους ιοντικούς δεσμούς ,η μη συσχέτιση της έννοιας των δεσμών με τις φυσικές καταστάσεις, αναφορές σε ενδομοριακούς δεσμούς και διαμοριακές δυνάμεις  κ.ά αλλά και διαφορές όπως η μελέτη της συνέχειας των δεσμών έστω και με απλή αναφορά ή η μελέτη του μεταλλικού δεσμού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Hurst M. O., (2002). How We Teach Molecular Structure to Freshmen, J. of Chemical Education, 2002, 79, 763-4.
Nahum L. T., Hofstein A., Mamlok-Naaman R., Kronik L.,(2008) , A new “Bottom” framework for teaching chemical bonding, Journal of chemical education, 85, pp. 1680-1685.
Nahum L. T., Hofstein A., Mamlok-Naaman R., Taber S. K.,(2010) ,Teaching and learning the concept of chemical bonding. Studies in Science education, Vol 46, No 2, pp.179-207.
Sproul G.( 2001) Journal of Chemical Education,78,387-390.