Υψηλή νοημοσύνη και ευρηματικότητα


Βασιλική Καράλη
Γαρυφαλιά Καραγιάννη
Δημήτριος Χριστακόπουλος
Abstract
A definition of intelligence is that which characterizes it as "directed toward a target adaptive behavior» (Sternberg, & Salter, 1982). "Creativity can be seen as one's ability to produce an original work that meets the constraints of the current work» (Lubart, 1994). Intelligence and creativity are part of the same procedure (the conjoint hypothesis) or represent strictly distinct mental processes (the disjoint hypothesis)? Perkins believes that it is the result of the same cognitive processes (the "nothing special" hypothesis). The threshold hypothesis, by Torrance, notes that intelligence appears to be necessary but not sufficient condition for high creativity. The alternative hypothesis that of three rings by Renzulli, understands the intelligence and inventiveness as a foundation of giftedness.
Article Details
  • Section
  • Άτομα Υψηλής Νοημοσύνης
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αντωνίου, Αλ.-Στ. (2008) «Τα χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά», Αθήνα, εκδόσεις Πασχαλίδης
Δαβάζογλου – Σιμοπούλου Α. (1999) «Τα χαρισματικά παιδιά στην εκπαίδευση», Αλεξανδρούπολη
Παπαδάτος, Ι. (2011) «Ψυχοφυσιολογία», Αθήνα, επιστημονικές εκδόσεις Παρισιάνου
Τομαράς, Ν. (2008) «Μαθησιακές Δυσκολίες - Ισότιμες Ευκαιρίες στην Εκπαίδευση», Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη
Τσιμπούκης, Κ. (1979) «Μέτρηση νοημοσύνης και ειδικών ικανοτήτων», τόμος Β, Αθήνα
Φουστάνα, Α. (2007) «Διαδικασίες Μάθησης Παιδιών με υψηλό Νοητικό Πηλίκο»,διδακτορική διατριβή, Αθήνα
Χάσκου, Σ. (2010) «Νοημοσύνη και Δημιουργικότητα μαθητών σχολικής ηλικίας», διδακτορική διατριβή, Αθήνα
Batey, M. & Furnham, A. (2006). Creativity, intelligence and personality: A critical review of the scattered literature, Genetic, Social and General Psychology Monographs
Lubart, T.I., (1994). Creativity. In E. C. Carterette and M. P. Friedman (Series Eds.) and R. J. Sternberg (Vol. Ed.). The handbook of perception and cognition, 12.
Thinking and problem solving. New York: Academic Press.
Sternberg, R. J. and O’ Hara, L. (1999). Creativity and Intelligence
Torrance, E. P. (1974). Torrance Test of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, Inc
Towers M. Grady (1988) IQ, Creativity and the Twisted Pear, reprinted from Lucid Vol. Viii