Μαθηματικός Αλφαβητισμός και Δ.Ε.Π.Υ.: ερευνητικά δεδομένα

Περίληψη
Ο Μαθηματικός Αλφαβητισμός είναι απαραίτητος για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής και σχολικής ζωής. Οι δυσκολίες στην κατάκτησή του συνιστούν τις Μαθηματικές Μαθησιακές Δυσκολίες οι οποίες συχνά συνυπάρχουν με τη Δ.Ε.Π.Υ.
Έρευνα που διεξήχθη σε αστικά δημοτικά σχολεία της Αττικής κατέγραψε το Μαθηματικό Αλφαβητισμό 151 μαθητών μέσης ηλικίας 8,55 χρόνων και ανέδειξε στοιχεία που αφορούσαν στη μεθοδολογική προσέγγιση της επίλυσης των μαθηματικών δοκιμασιών. Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι οι ικανότητες της ‘Διαχείρισης της Πολυπλοκότητας στα Μαθηματικά’ και της ‘Αντιληπτικής Κρίσης’ σχετίζονται αρνητικά, σε σημαντικό βαθμό, με τη μαθηματική επίδοση. Συνακόλουθα, οι αδυναμίες σ’ αυτές τις ικανότητες επηρεάζουν αρνητικά την κατάκτηση του Μαθηματικού Αλφαβητισμού. Οι δυσκολίες στη ‘Διαχείριση της Πολυπλοκότητας στα Μαθηματικά’ αποδίδονται σε ελλείμματα στις Επιτελικές Λειτουργίες και στη μνήμη εργασίας. Τέτοιες δυσκολίες απαντώνται και στους μαθητές με Δ.Ε.Π.Υ. και αποτυπώνονται ως δυσκολίες στον προσδιορισμό της αλληλουχίας, της οργάνωσης, της ανάκλησης και της εναλλαγής των στρατηγικών που περιλαμβάνονται στις μαθηματικές δοκιμασίες. Επιπλέον, οι αδυναμίες στην ‘Αντιληπτική Κρίση’ σχετίζονται με ανεπάρκειες του οπτικό-χωρικού σχεδιασμού και του εκτελεστικού κέντρου. Αυτές οι αδυναμίες χαρακτηρίζουν και τους μαθητές με Δ.Ε.Π.Υ. που, εξαιτίας των δυσκολιών προσοχής, έχουν ελλειμματική επεξεργασία και αναπαράσταση των οπτικών ιδιοτήτων των συμβόλων.
Συμπερασματικά, η κατάκτηση του Μαθηματικού Αλφαβητισμού από τους μαθητές επηρεάζεται από ορισμένα γνωστικά ελλείμματα που απαντώνται και στη Δ.Ε.Π.Υ.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Κανάρη Κ. (2017). Μαθηματικός Αλφαβητισμός και Δ.Ε.Π.Υ.: ερευνητικά δεδομένα. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 2016(1), 338–357. https://doi.org/10.12681/edusc.958
- Ενότητα
- Εισηγήσεις