Διαπολιτισμική Επικοινωνία στα πλαίσια του σχολείου
Δημοσιευμένα:
Jul 28, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
ορισμός στερεότυπα και προκαταλήψεις σχέδια δράσης καταπολέμηση
Περίληψη
Είναι γεγονός ότι η διαπολιτισμική επικοινωνία δεν είναι κάτι νέο, καθώς υπάρχει απο τότε που άνθρωποι από διαφορετικούς πολιτισμούς έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Στις μεταναστευτικές κοινωνίες, όπως πλέον είναι και η χώρα μας, η διαπολιτισμική επικοινωνία είναι ένα καθημερινό φαινόμενο που συνοδεύεται από διαφορετικά είδη δυσκολιών που τα άτομα καλούνται να αντιμετωπίσουν. Η ανάλυσή του απαιτεί τη γνώση του τρόπου ζωής, των συνηθειών, των συνθηκών διαβίωσης και της ευαισθησίας προς αυτούς, καθώς ακόμη και στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων της ίδιας μητρικής γλώσσας μπορούν συχνά να προκύψουν απογοητεύσεις, δυσκολίες στην κατανόηση ή παρερμηνείες. Ωστόσο η παρούσα εισήγηση δεν ασχολείται με κάθε είδους αλληλεπίδραση, αλλά μόνο με τη σχέση παιδιών και νέων, μέσα στα πλαίσια του σχολείου, καθώς στις μέρες μας, σχεδόν όλες οι σχολικές τάξεις έχουν μαθητές διαφορετικής πολιτισμικής και κοινωνικής καταγωγής. Ξεκινώντας από τον ορισμό της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και χωρίζοντας τον στα λεξικά συστατικά του, συνειδητοποιούμε ότι οι δυο βασικοί όροι, αυτός του πολιτισμού και αυτός της επικοινωνίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Αυτό συνήθως έχει σαν αποτέλεσμα συχνά την εμφάνιση παρεξηγήσεων, παρερμηνείας και συγκρούσεων ακόμα και στο σχολικό χώρο. Η LaRay M. Barna συγκεκριμένα, μελέτησε πιο προσεχτικά τα προβλήματα της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και κατέληξε σε έξι εμπόδια που δυσκολεύουν την αμοιβαία κατανόηση. Στα πλαίσια της εισήγησης αυτής θα εστιάσουμε κυρίως στο τέταρτο εμπόδιο αυτό των στερεοτύπων και προκαταλήψεων ειδικά μεταξύ παιδιών και νέων διαφορετικών πολιτισμών στο σχολικό περιβάλλον, θεωρώντας ότι έχουν μεγάλο ρόλο στην επιλογή και δημιουργία φιλικών σχέσεων. Στη συνέχεια θα γίνει αναφορά σε κάποια σχέδια δράσης που έλαβαν χώρα στη Γερμανία σχετικά με την προώθηση της καλύτερης δυνατής επικοινωνίας και την εξάλειψη των στερεοτύπων, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Ανδρουλιδάκη Κ. (2020). Διαπολιτισμική Επικοινωνία στα πλαίσια του σχολείου. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 89–100. https://doi.org/10.12681/edusc.3107
- Ενότητα
- Εισηγήσεις
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του πανελληνίου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).