Η Τέχνη ως εργαλείο ανάπτυξη της κριτικής σκέψης: Μια διδακτική πρόταση βασιζόμενη στη μέθοδο της μετασχηματίζουσας μάθησης μέσα από την αισθητική εμπειρία


Δημοσιευμένα: Μαρ 3, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
μετασχηματίζουσα μάθηση αισθητική εμπειρία πρόταση διδασκαλίας
Βασιλική Τσούνη
Παναγιώτα Δεληγιάννη
Περίληψη

Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία αφορά σε μία διδακτική και μαθησιακή προσέγγιση που αποσκοπεί, μέσα από τον κριτικό στοχασμό και τον ορθολογικό διάλογο, στο μετασχηματισμό των στερεοτυπικών και δυσλειτουργικών αντιλήψεων των εκπαιδευομένων. Άρχισε να εφαρμόζεται από το 2009 στην Ελλάδα με εισηγητή τον Αλέξη Κόκκο. Λειτουργεί στο θεωρητικό πλαίσιο της Μετασχηματίζουσας  Μάθησης, που αρχικά διατυπώθηκε από τον Mezirow (με την παράλληλη υιοθέτηση απόψεων των Freire, Dewey και Gardner)  σχετικά με την αισθητική εμπειρία ως στοιχείο της εκπαιδευτικής διεργασίας. Αξιοποιείται επίσης η τεχνική του Perkins σχετικά με την άντληση νοήματος μέσα από την παρατήρηση έργων τέχνης.

Η παρούσα εργασία θα περιγράψει μια διδασκαλία που αποτελεί εφαρμογή της παραπάνω μεθόδου και υλοποιήθηκε σε ομάδα μαθητών της Α Λυκείου, με στόχο την ενδυνάμωση της κριτικής τους σκέψης μέσα από την επαφή με έργα τέχνης

Το θέμα της διδασκαλίας είναι «Ο Πόλεμος». Πραγματοποιήθηκε  στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών με αφορμή το Κεφάλαιο 3 και την παράγραφο 81 από το έργο του Θουκυδίδη Ιστορία. και υλοποιήθηκε σε έξι  βασικά στάδια. Ως  βασικός σκοπός της διαδικασίας  τέθηκε  η  διερεύνηση της στάσης των εκπαιδευόμενων  απέναντι στα αίτια αλλά και τις συνέπειες του πολέμου διαχρονικά. Επίσης επιδίωξη μας  ήταν να στοχαστούν κριτικά πάνω στις συνέπειες του πολέμου για τον άμαχο πληθυσμό και κυρίως τα παιδιά και να αποκτήσουν μια πιο συνειδητοποιημένη στάση απέναντι σε συγκεκριμένους τρόπους σκέψης και δράσης που προσφέρουν στον άνθρωπο το αγαθό της ειρήνης και προσδίδουν νόημα στην καθημερινότητα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Βασιλική Τσούνη
Καθηγήτρια Φιλόλογος
Παναγιώτα Δεληγιάννη
Καθηγήτρια Φιλόλογος