| More

«Όταν το μουσείο πάει… σχολείο!» Σχεδιασμός και αξιοποίηση πολυαισθητηριακού εκπαιδευτικού μουσειακού υλικού Η περίπτωση των Μουσειοσκευών της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας

Views: 955 Downloads: 1255
Πόπη Γεωργοπούλου, Αγγελική Αλεξανδροπούλου

Περίληψη


Η προσέγγιση του πολιτισμού αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα πνευματικά και υλικά επιτεύγματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού είναι μέρος της παγκόσμιας κληρονομιάς. Γι’ αυτό τον λόγο, η επαφή των μαθητών με το παρελθόν και την ιστορία του τόπου τους διαδραματίζει σημαντικό ρόλο αφενός στη διαμόρφωση μιας πολιτιστικής ταυτότητας που θα τους βοηθήσει να ενταχθούν στην κοινωνία που ζουν και, αφετέρου, για τη συνειδητοποίηση της ανάγκης να διαφυλαχθεί αυτή η ανεκτίμητη κληρονομιά. 

Στόχος της παρούσας ανακοίνωσης αποτέλεσε η παρουσίαση τριών μουσειοσκευών που σχεδιάστηκαν και παρήχθησαν για την Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας (2013-2015).

(Σχεδιασμός & παραγωγή: Πόπη Γεωργοπούλου

Γραφιστική επιμέλεια: Μιχάλης Δελαβίνιας, Θεώνη Αγγελάκη

Πηγές χρηματοδότησης: Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα FIRESENSE,

ΕΣΠΑ 2007-2013, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας – Ηπείρου»,

Coca – Cola Τρία Έψιλον)

 

Μουσειοσκευή (educationalkit) είναι ένα σύνολο κινητού δανειστικού εκπαιδευτικού υλικού που πηγάζει από τις θεματικές μιας μουσειακής συλλογής και στοχεύει είτε στη διευκόλυνση μαθητών και των εκπαιδευτικών τους, των οποίων η πρόσβαση στο αντίστοιχο μουσείο είναι δύσκολη, είτε στην προετοιμασία τους για επικείμενη επίσκεψη στο μουσείο. Έτσι, εξασφαλίζεται η ενεργή σύνδεση του μουσείου με τους εκπαιδευτικούς φορείς (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια), προσφέροντας τη δυνατότητα επέκτασης της μουσειακής εμπειρίας μετά την επίσκεψη, και μέσα στην τάξη, συνδέοντας το μουσειακό υλικό με τη σχολική ύλη.

Στην περίπτωση των μουσειοσκευών της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θήβας φωτίστηκαν οι εξής θεματικοί άξονες: α) τα κοροπλαστικά εργαστήρια της ελληνιστικής περιόδου της Τανάγρας, β) η παραγωγή-διακόσμηση-χρήση των καβειρικών αγγείων της Θήβας και γ) η ανασκαφή και η αποκάλυψη της ζωής στην αρχαία πόλη των Θεσπιών.

Το πολυαισθητηριακό μουσειακό υλικό ευνόησε το δανεισμό όχι μόνο από Γενικά Σχολεία, αλλά και Ειδικά, τα οποία εξασφάλισαν έτσι την πρόσβαση των ατόμων με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες σε μέρη των συλλογών των Αρχαιολογικών Μουσείων Θήβας και Θεσπιών.

Η εμπλοκή των μαθητών με τις μουσειοσκευές περιγράφεται από τους εκπαιδευτικούς ως μια διαδικασία ευχάριστη, που προωθεί την ουσιαστική εμπλοκή των παιδιών με τη μαθησιακή πράξη μέσα από προσιτές και δημιουργικές δραστηριότητες. Το υλικό φάνηκε να συνδέεται με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και το ηλικιακό και γνωστικό τους υπόβαθρο. Η στάση των παιδιών, όχι μόνο σε σχέση με το υλικό των μουσειοσκευών, αλλά και με το ίδιο το μουσείο είναι θετική, καθώς καλλιεργείται μια αμφίδρομη σχέση του σχολείου και του μουσείου.  Ειδικά στις περιπτώσεις των ατόμων που χρήζουν διαφοροποιημένης διδασκαλίας, η χρήση πολλών και διαφορετικών ερεθισμάτων είναι το «κλειδί» για τη βιωματική και ενεργητική μάθηση.


Λέξεις κλειδιά


Μουσείο, μουσειοσκευή, πολυαισθητηριακό υλικό.

Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12681/edusc.191

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.