| More

Η επίδραση της Μουσικοθεραπείας στην ανάπτυξη κοινωνικών- επικοινωνιακών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό.

Views: 271 Downloads: 236
ΑΓΑΠΗ ΛΥΓΕΡΑΚΗ, ΓΑΡΥΦΑΛΙΑ ΧΑΡΙΤΑΚΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Περίληψη


Ο Αυτισμός αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την λειτουργία του εγκεφάλου και κατά συνέπεια και άλλους τομείς ανάπτυξης με έναν ασταθή και ακανόνιστο τρόπο. Υπάρχουν πολλές θεραπευτικές προσεγγίσεις για τον αυτισμό και μια από αυτές είναι και η μουσικοθεραπεία. Η μουσικοθεραπεία αποτελεί μια θεραπεία με καθαρά θεραπευτικό χαρακτήρα (Αναγνωστοπούλου & Μάντη, 2009). Δεν επιδιώκει ούτε την ψυχαγωγία ούτε και τη μουσική εκπαίδευση. Η μουσικοθεραπεία χρησιμοποιείται ως μέσο έκφρασης και δημιουργικότητας, δίνοντας σε άτομα με περιορισμένες δυνατότητες λεκτικής επικοινωνίας όπως στα άτομα με αυτισμό, έναν εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να ερευνήσει την ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων μέσω της μουσικοθεραπείας σε παιδιά με Δ.Α.Φ., με έμφαση στην συναισθηματική ανάπτυξη, στα προβλήματα συμπεριφοράς καθώς και στη γενικότερη κοινωνική συμπεριφορά. Για  τις ανάγκες διερεύνησης του παραπάνω σκοπού χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος και τα εργαλεία συλλογής δεδομένων που βοήθησαν στην υλοποίηση της ήταν η ημιδομημένη συνέντευξη και η δομημένη παρατήρηση. Στη συνέντευξη συμμετείχαν ειδικοί θεραπευτές οι οποίοι υλοποιούν μουσικοθεραπευτικές προσεγγίσεις και η παρατήρηση χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να καταγραφεί ενδεχόμενη μεταβολή στις μη αποδεκτές συμπεριφορές ενός παιδιού το οποίο παρακολουθεί πρόγραμμα μουσικοθεραπείας. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ποιοτική ανάλυση των δεδομένων καταδεικνύουν,  σημαντική αδυναμία του παιδιού με Δ.Α.Φ. τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας, όσο και κοινωνικότητας. Η μουσικοθεραπεία, φαίνεται, να λειτουργεί επιβοηθητικά τόσο στις κοινωνικές, όσο και στις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Ακόμη, θετική υπήρξε η επίδραση της μουσικοθεραπείας στα προβλήματα συμπεριφοράς καθώς και στην ενίσχυση της γενικότερης θετικής κοινωνικής συμπεριφοράς. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι η μουσικοθεραπεία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πρώιμη παρέμβαση για την αντιμετώπιση αδυναμιών που αντιμετωπίζουν παιδιά με Δ.Α.Φ.


Λέξεις κλειδιά


Μουσικοθεραπεία; Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος; Κοινωνικές Δεξιότητες; Επικοινωνιακές Δεξιότητες

Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12681/edusc.1774

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.