| More

Η επίλυση του κύβου του Ρουμπικ «Rubik’sCube» από μαθητές Δημοτικού

Views: 72 Downloads: 62
ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΣΑΠΑΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΝΙΝΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΝΑΡΗ

Περίληψη


Ο κλασικός κύβος του Rubik είναι ένα τρισδιάστατο πάζλ με μαθηματική δομή που η επίλυσή του απαιτεί την εφαρμογή ενός αλγορίθμου. Ορισμένα άτομα εμφανίζονται ιδιαιτέρως ικανά στην επίλυσή του αφού δρουν μεθοδικά και  αποφεύγουν τις τυχαίες και χρονοβόρες κινήσεις που οδηγούν στις 4,3Χ1019 πιθανές καταστάσεις του κύβου.

Προκαταρκτική έρευνα διεξήχθη σε αστική περιοχή με σκοπό να εξεταστούν οι συγκεκριμένες γνωστικές διαδικασίες που ενεργοποιούνται κατά την επίλυση του κύβου. Στην έρευνα συμμετείχαν 11 δεξιόχειρα παιδιά μέσης ηλικίας 10.01 χρόνων, τα οποία δοκιμάστηκαν στην επίλυση του κύβου 3Χ3 αφού πρώτα εκπαιδεύτηκαν σε αυτήν. Επίσης τους χορηγήθηκαν Δοκιμασίες Αξιολόγησης Γενικής Νοημοσύνης, Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών και Αισθητηριακών Δεξιοτήτων.

Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούσαν τη σχέση της ταχύτητας επίλυσης του κύβου με i) τη νοημοσύνη, ii) τις γλωσσικές δεξιότητες, iii) τη λεπτή κινητικότητα και iv) το χρόνο εκπαίδευσης στην επίλυση του κύβου.

Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι η ταχύτητα επίλυσης του κύβου σχετίζεται θετικά με τη μη λεκτική νοημοσύνη και τη λεπτή κινητικότητα, ενώ η μειωμένη ταχύτητα επίλυσης σχετίζεται με τις γλωσσικές δυσκολίες. Επιπρόσθετα ευρέθη ότι η διάρκεια  εκπαίδευσης στην επίλυση του κύβου δε σχετίζεται με τη νοημοσύνη ωστόσο σχετίζεται αρνητικά, σε στατιστικά σημαντικό βαθμό, με τις κινητικές δεξιότητες.

Συμπερασματικά, η πιλοτική εμπειρική έρευνα ανέδειξε ότι η επίλυση του κύβου ποικίλει ανάμεσα σε άτομα με διαφορετική γνωστική δυναμική χωρίς ωστόσο να μπορεί να προσδιοριστεί έγκυρα η αιτιολογία. Το θέμα χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση με μεγαλύτερο δείγμα και τον έλεγχο εκείνων των εξωγενών μεταβλητών που επηρεάζουν τα άτομα τόσο κατά την εκμάθηση όσο κατά την επίλυσή του με απώτερο σκοπό την αξιοποίηση του κύβου Rubik στην εκπαιδευτική διαδικασία.


Λέξεις κλειδιά


Κύβος Rubik; αλγόριθμος; νοημοσύνη; γλωσσικές δεξιότητες; λεπτή κινητικότητα

Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12681/edusc.1754

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.