Νευροεπιστήμες στην Εκπαίδευση: Κατοπτρικοί νευρώνες και ενίσχυση της ενσυναισθητικής ικανότητας των μαθητών
Δημοσιευμένα:
Μαρ 6, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
Νευροεπιστήμες εκπαίδευση ενσυναίσθηση κατοπτρικοί νευρώνες βιωματικές δραστηριότητες
Περίληψη
Με τη συνδρομή των Νευροεπιστημών είναι δυνατόν να διερευνηθεί το πώς οι µαθητές µπορούν να υποστηριχθούν διδακτικά, έτσι ώστε να αξιοποιήσουν όλες τους τις δυνατότητες για µάθηση, αλλά και το πώς η µάθηση µπορεί να γίνει πιο αποτελεσµατική για όλους τους µαθητές. Στην παρούσα εργασία γίνεται βιβλιογραφική ανασκόπηση στα ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στη νευροβιολογική βάση της ενσυναίσθησης. Μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στον κόσμο των Νευροεπιστημών είναι η ανακάλυψη των κατοπτρικών νευρώνων στους εγκεφάλους των μακάκων πιθήκων και η σύνδεσή τους με τη λειτουργία της ενσυναίσθησης στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Από μελέτες φαίνεται πως οι κατοπτρικοί νευρώνες, οι οποίοι βρίσκονται κυρίως στον κινητικό και στον αισθητηριακό φλοιό έχουν κάποια άμεση σχέση με τις κοινωνικές δεξιότητες των πρωτευόντων θηλαστικών, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται η μίμηση, η ενσυναίσθηση, η θεωρία του νου, αλλά και η ανάπτυξη της γλώσσας. Σχετικά με την ενσυναίσθηση έχει υποστηριχθεί ότι δεν είναι μια ενιαία λειτουργία, αλλά ένα σύνολο στοιχείων και επομένως διακρίνεται στους εξής τύπους: α)συναισθηματική ενσυναίσθηση, που εμπλέκει την ικανότητα να αισθανόμαστε ενσυναισθητικά τον άλλο, β)γνωστική ενσυναίσθηση, που εμπλέκει τη γνωστική κατανόηση της οπτικής του άλλου και γ)κινητική ενσυναίσθηση, που αναφέρεται στην ασυνείδητη αντανάκλαση των εκφραστικών κινήσεων του παρατηρούμενου προσώπου. Στη συνέχεια, προτείνονται δραστηριότητες που ενισχύουν την ενσυναισθητική ικανότητα των μαθητών, τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει ο/η εκπαιδευτικός στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Συμπερασματικά, οι νευροεπιστήμες τίθενται στην υπηρεσία της εκπαίδευσης και συμβάλλουν στην κατανόηση των τρόπων με τους οποίους ο μαθητής μπορεί να κατακτήσει τη γνώση και να καλλιεργήσει τις δεξιότητές του.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ Σ., ΤΣΑΤΗΡΗ Μ., & ΚΟΥΜΖΗΣ Ι. (2019). Νευροεπιστήμες στην Εκπαίδευση: Κατοπτρικοί νευρώνες και ενίσχυση της ενσυναισθητικής ικανότητας των μαθητών. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 1, 1328–1349. https://doi.org/10.12681/edusc.1745
- Ενότητα
- Εισηγήσεις
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του πανελληνίου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.