| More

Χαρισματικότητα και διαταραχή αυτιστικού φάσματος: Μπορεί ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού να είναι χαρισματικό;

Views: 304 Downloads: 187
ΕΥΤΥΧΙΑ ΞΥΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΜΠΡΟΥ

Περίληψη


Σύμφωνα με την αναθεωρημένη έκδοση του διαγνωστικού εγχειριδίου της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας (DSM-5, ΑPA, 2013) η Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), χαρακτηρίζεται από ελλείμματα κοινωνικής επικοινωνίας και περιορισμένες/επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Ωστόσο, η κλινική εικόνα των παιδιών με ΔΑΦ  κάποιες φορές συνοδεύεται από υψηλή νοημοσύνη και άλλες ιδιαίτερες ικανότητες, όπως εξαιρετική μνήμη γεγονότων, υπολογισμός ημερολογιακών ημερομηνιών, ταχείς πολλαπλασιασμούς κ.ά.  Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση μέσα από τη βιβλιογραφική έρευνα της πιθανής σύνδεσης ορισμένων χαρακτηριστικών των ευφυϊών ατόμων που έχει παρατηρηθεί ότι είναι ποσοτικά παρόμοια με εκείνα που παρατηρούνται στη ΔΑΦ, υποδεικνύοντας κάποια πιθανή κοινή αιτιολογία. Άλλωστε,  έχει  παρατηρηθεί μια δυσκολία από τους ειδικούς να διακρίνουν τα παιδιά με υψηλού επιπέδου λειτουργικότητας ΔΑΦ από τα χαρισματικά παιδιά. Παρόλο που υπάρχει έλλειψη δεδομένων σχετικά με τις ομοιότητες μεταξύ των ατόμων ΔΑΦ και των χαρισματικών, τα συμπεράσματα των μελετών που διεξήχθησαν στον τομέα της ΔΑΦ και σε άτομα με υψηλή νοημοσύνη παρουσιάζουν ορισμένα σημεία σύγκλισης. Φαίνεται ότι τα παιδιά με ΔΑΦ και μεγάλο ποσοστό παιδιών με υψηλό νοητικό δυναμικό παρουσιάζουν ετερογενείς αποδόσεις νοητικού πηλίκου IQ στις κλίμακες του Wechsler. Ακόμα, έχουν διάφορα κοινά κλινικά συμπτώματα (άτυπες αισθητηριακές συμπεριφορές, προβλήματα αλλαγής προσοχής, δυσκολίες στη συναισθηματική ρύθμιση) και γνωστικά χαρακτηριστικά. Για να κατανοήσουμε και να αναλύσουμε αυτά τα αποτελέσματα, θα πρέπει να γίνουν περισσότερες συγκριτικές μελέτες, ως προς τις ομοιότητες που παρουσιάζονται αλλά και περισσότερες έρευνες ως προς την αιτιολογία της ΔΑΦ.


Λέξεις κλειδιά


Χαρισματικότητα; Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος; Υψηλή Νοημοσύνη; ιδιαίτερες ικανότητες

Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12681/edusc.1689

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.