Σχολικό κλίμα, συναισθηματική νοημοσύνη και ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών


Δημοσιευμένα: Μαρ 6, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικό κλίμα συναισθηματική νοημοσύνη ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτικών
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΒΑΣΙΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ
ΙΟΥΛΙΑ ΝΕΣΤΟΡΑ
Περίληψη

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το σχολικό κλίμα αναφέρεται στην ποιότητα της σχολικής ζωής (Brookover, 1985) και ότι η συναισθηματική νοημοσύνη έχει επιπτώσεις στις εργασιακές τους εμπειρίες των εκπαιδευτικών (Kafetsios&Zampetakis, 2008· Kafetsios&Loumakou, 2007· Kafetsios, Nezlek&Vassiou, 2011), θα ήταν σημαντικό τα σχολεία να δώσουν έμφαση σε παράγοντες του σχολικού κλίματος και σε ικανότητες της συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών που ενδεχομένως να επηρεάζουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα, δηλαδή την ικανότητα να ξεπερνούν τα προβλήματα που προκύπτουν στην εργασία τους (Cicchetti, 2003·Luthar, 2006·Masten, 2001·Rutter, 2000). Η έρευνα μελέτησε την επίδραση του σχολικού κλίματος και της συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών στην ψυχική τους ανθεκτικότητα. 168 εκπαιδευτικοίΑ/θμιαςΕκπ/σηςσυμπλήρωσαν τις κλίμακες: Revised-SchoolLevelEnvironmentQuestionnaire (R-SLEQ·Johnson, Stevens&Zvoch, 2007), WongLawEmotionalIntelligenceScale (WLEIS, Wong&Law, 2002) καιResilienceScale (Wagnild&Young, 1993). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι διαστάσεις του σχολικού κλίματος και της συναισθηματικής νοημοσύνηςσυσχετίζονται θετικά με την ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα μπορούν να εφαρμοστούν στη διαδικασία επιμόρφωσης των διευθυντών σχολικών μονάδων, με στόχο τηδημιουργία θετικού σχολικού κλίματος, καθώς και σε προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης στη διαδικασία εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΒΑΣΙΟΥ, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας

Επιστημονική συνεργάτης ΠΤΔΕ, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας

Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΤΔΕ, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας

ΙΟΥΛΙΑ ΝΕΣΤΟΡΑ

Φοιτήτρια ΠΤΔΕ, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας