∆Ι∆ΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Περίληψη
Ζούµε σε µια χώρα που είναι διάσπαρτη από αρχαιολογικούς θησαυρούς όλων των φάσεων της ιστορίας του Ελληνισµού. Το Ελληνόπουλο, ερχόµενο στο σχολείο και από την Γ΄ τάξη του ∆ηµοτικού, αρχίζει οργανωµένα ως ξεχωριστό µάθηµα να
διδάσκεται την Ελληνική Ιστορία. Αυτή όµως του παρέχει κατά κανόνα γενικές γνώσεις (άλλους τόπους, άλλους χρόνους και περιστάσεις), χωρίς να καλύπτει την Τοπική Ιστορία κάθε τόπου, ένα πεδίο πιο ορατό και ερευνήσιµο για τους µαθητές. Λέγοντας
«Τοπική Ιστορία» εννοούµε την ιστορία ενός συγκεκριµένου τόπου στο σύνολό της (πολιτισµική, κοινωνική κ.τ.λ.) χωρίς να την αποκόβουµε απ’ τον ευρύτερο γεωγραφικό της χώρο και πάντα σε σύνδεση µε την εθνική µας Ιστορία ή ακόµη και την παγκόσµια. Με το µάθηµα της Τοπικής Ιστορίας το παιδί συµµετέχει ενεργά στη διδασκαλία, γεγονός που συντελεί αποφασιστικά στην οικοδόµηση της γνώσης του, µεταβάλλονται οι παραδοσιακές παιδαγωγικές σχέσεις και διαµορφώνεται ένα νέο πλαίσιο διδακτικής του µαθήµατος. Όταν αυτό υποστηρίζεται µε συγκεκριµένες προτάσεις εφαρµογής εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων εστιασµένων στην αξιοποίηση υπολογιστικών εργαλείων, τα αποτελέσµατα είναι σίγουρα καλύτερα. Στην εργασία µας αυτή παρουσιάζουµε µια πρόταση παιδαγωγικής αξιοποίησης εκπαιδευτικού λογισµικού για µαθητές των ανώτερων τάξεων του ∆ηµοτικού Σχολείου. Είναι το «Χτίσιµο ενός θεάτρου» και «Γνωρίζοντας τις Οινιάδες, µια Αρχαία πόλη».
Αποτελεί µέρος µιας ευρύτερης δουλειάς µας, που έχει σκοπό την ανάδειξη του Αρχαιολογικού πλούτου της Αιτωλοακαρνανίας µέσα απ’ το Σχολείο, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να εφαρµόσουν δραστηριότητες µε συγκεκριµένους διδακτικούςµαθησιακούς στόχους. Εκτός των δυο ενοτήτων που πιο πάνω αναφέραµε, αντίστοιχη εφαρµογή υπάρχει και για άλλους Αρχαιολογικούς χώρους του νοµού Αιτωλ/νίας (Θέρµο, Πλευρώνα, Καλυδώνα). Κριτήρια σχεδιασµού και ανάπτυξης των
δραστηριοτήτων αυτών αποτέλεσαν: η ένταξή τους στο αναλυτικό πρόγραµµα, η διαθεµατικότητά τους, η διαµόρφωση συνεργατικού περιβάλλοντος µάθησης, η τροποποίηση παραδοσιακών ρόλων τόσο των µαθητών όσο και των δασκάλων και η
υποστήριξη διαδικασιών ενεργητικής δόµησης της µάθησης.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Τσέπας Ι. Σ., & Κολοβός Β. Χ. (2025). ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ . Συνέδρια της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 1, 158–166. ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/6795
- Τεύχος
- 2ο Συνέδριο Σύρου στις ΤΠΕ
- Ενότητα
- Articles