Δημοσιογραφική Κουλτούρα και Τεχνητή Νοημοσύνη Η περίπτωση της Ελλάδας


Δημοσιευμένα: Μαρ 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη ,Δημοσιογραφία επικοινωνία
Γεωργία Γιολτζίδου
Φωτεινή Γιολτζίδου
Θεόδωρος Χρυσάφης
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια εκτενή ανασκόπηση των πρόσφατων εξελίξεων στην Τεχνητή Νοημοσύνη και των εφαρμογών της στη δημοσιογραφία στην περίπτωση της Ελλάδας. Μέσα από εις βάθος συνεντεύξεις με εν ενεργεία δημοσιογράφους που ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές γενιές, το άρθρο επιδιώκει να προσδιορίσει τον βαθμό στον οποίο έχει υιοθετηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στις ελληνικές αίθουσες σύνταξης. Παράλληλα, προσπαθεί να εντοπίσει εάν η δημοσιογραφική κουλτούρα – η οποία διαμορφώνεται εν μέρει από την εργασιακή εμπειρία των δημοσιογράφων, τη γενιά στην οποία ανήκουν και τη φύση του Μέσου που εργάζονται - διαφοροποιεί τη στάση τους απέναντι στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, στις προκλήσεις και στα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν αλλά και στις ευκαιρίες που εμφανίζονται. Τα ευρήματα της έρευνας υποδηλώνουν ότι ο βαθμός αφομοίωσης των πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης στις αίθουσες σύνταξης είναι αργός και διαφοροποιείται με βάση τη δημοσιογραφική κουλτούρα που έχει ήδη αναπτύξει ο κάθε δημοσιογράφος.  

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Berger, B. M. (1960). How Long Is a Generation? The British Journal of Sociology, 11(1), 10–23. https://doi.org/10.2307/587038
Csobanka, Z. E. (2016). The Z generation. Acta Educationis Generalis, 6(2), 63-76.
Gade, P. J., & Lowrey, W. (2012). Reshaping the journalistic culture. In Changing the news (pp. 22-42). Routledge.
Gioltzidou, G., & Gioltzidou, F. (2022). Generation as a key factor in the diversity of journalistic cultures in Greece. In SHS Web of Conferences (Vol. 139, p. 04001). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202213904001
Hanitzsch, T., Ahva, L., Alonso, M. O., Arroyave, J., Hermans, L., Hovden, J. F., ... & Vos, T. P. (2019). Journalistic culture in a global context: A conceptual roadmap. In Worlds of journalism: Journalistic cultures around the globe (pp. 23-46). Columbia University Press.
Hofstede, G. (1980). Culture and organizations. International studies of management & organization, 10(4), 15-41.
Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Vintage.
Kothari, A., & Cruikshank, S. A. (2022). Artificial intelligence and journalism: An Agenda for journalism research in Africa. African Journalism Studies, 43(1), 17-33. https://doi.org/10.1080/23743670.2021.1999840
Mannheim, K. (1952) The Problem of Generations, K. Essays on the Sociology of Knowledge, London: RKP (first published 1923)
McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2010). Generations defined. Ethos, 18(1), 8-13.
Nagy, Á., & Székely, L. (2012). The basis and the structure of the tertiary socialization field and the “youth-affairs” as an autonomous area. Acta Educationis Generalis, 2(2), 1-18.
Noain Sánchez, A. (2022). Addressing the Impact of Artificial Intelligence on Journalism: The perception of experts, journalists and academics.
Parratt-Fernández, S., Mayoral-Sánchez, J., & Mera-Fernández, M. (2021). The application of artificial intelligence to journalism: an analysis of academic production. Profesional de la información/Information Professional, 30(3).
Pavlik, J. V. (2023). Collaborating with ChatGPT: Considering the implications of generative artificial intelligence for journalism and media education. Journalism & mass communication educator, 78(1), 84-93.
Schwartz, S. H. (2014). Values and culture. In Motivation and culture (pp. 69-84). Routledge.
Spencer-Oatey, H., & Franklin, P. (2012). What is culture. A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts, 1(22), 1-21.
Stillman, D., & Stillman, J. (2017). Gen Z@ work: How the next generation is transforming the workplace. HarperCollins.
Stray, J. (2021). Making artificial intelligence work for investigative journalism. Algorithms, Automation, and News, 97-118.
Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, D. (2015). Lifestyle segments in generation Z–A new approach to identify groups among youth. International Journal of Business Insights & Transformation, 9(1), 64-68.
Túñez-López, J. M., Fieiras-Ceide, C., & Vaz-Álvarez, M. (2021). Impact of Artificial Intelligence on Journalism: transformations in the company, products, contents and professional profile. Communication & society, 34(1), 177-193.
Weaver, D. (1998). The global journalist. News people around the world. New.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.