Αλγοριθμική δημοσιογραφία και δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας ποιος ρόλος για το συγγενικό δικαίωμα προστασίας εκδόσεων τύπου (άρθ. 51Β Ν. 2121/1993);


Δημοσιευμένα: Μαρ 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Αλγοριθμική δημοσιογραφία έκδοση τύπου πνευματική ιδιοκτησία
Θεόδωρος Χίου
Περίληψη

Η παρούσα συμβολή διερευνά εάν δημοσιογραφικό περιεχόμενο αλγοριθμικής προέλευσης, που δεν προστατεύεται από πνευματική ιδιοκτησία ελλείψει ανθρώπινης πρωτότυπης δημιουργικής συμβολής, δύναται να χαίρει της νομικής προστασίας που παρέχει το συγγενικό δικαίωμα επί εκδόσεων τύπου (άρθ. 51Β Ν. 2121/1993). Η απάντηση στο ερώτημα αυτό αναζητείται μέσω γραμματικής και τελολογικής/συστηματικής ερμηνείας του νομοθετικού ορισμού της «έκδοσης τύπου». Η απάντηση που δίνεται δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά διαφέρει σημαντικά, ανάλογα με την υιοθετούμενη ερμηνευτική προσέγγιση. Η προστασία τέτοιου περιεχομένου δεν αποκλείεται εξ ορισμού από την περίμετρο προστασίας του συγγενικού δικαιώματος του άρθ. 51Β Ν. 2121/1993, ως στοιχείο μίας έκδοσης τύπου, εφόσον ακολουθηθεί τελολογική/συστηματική ερμηνεία του άρθ. 51Β§1 Ν. 2121/1993 και εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του οικείου ορισμού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Dusollier S. (2020). The 2019 Directive on Copyright in the Digital Single Market: Some Progress, a Few Bad Choices, and an Overall Failed Ambition. Common Market Law Review 57(4), 979-1030. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=3695839.
European Copyright Society (2018), Opinion on the Proposed Press Publishers Right. Ανακτήθηκε από: https://europeancopyrightsociety.org/wp-content/uploads/2018/06/2018_european-copyright-societyopiniononpresspublishersright.pdf.
Geiger Ch. & Bulayenko O. & Frosio G. (2016), Οpinion of the CEIPI on the European Commission’s copyright reform proposal, with a focus on the introduction of neighbouring rights for press publishers in EU law. Ανακτήθηκε από: https://www.ceipi.edu/websites/ceipi/Documents/CEIPI_Opinion_on_the_introduction_of_neighbouring_rights_for_press_publishers_in_EU_final.pdf.
Hartmann C. & Allan J. & Hugenholtz B. & Quintais J. et al. (2020), Trends and developments in artificial intelligence – Challenges to the intellectual property rights framework – Final report. European Commission: Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology, Publications Office of the European Union. Ανακτήθηκε από: https://data.europa.eu/doi/10.2759/683128.
Hugenholtz P. B. (2019). Neighbouring Rights are Obsolete». IIC, 1006 επ.
Ιγγλεζάκης Ι. (2024), Δίκαιο Πληροφορικής, 5η έκδ. Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδ. Σάκκουλα Α.Ε.
Καλλινίκου Δ. (2024). «Η προστασία του δημοσιογράφου με πνευματική ιδιοκτησία». ΧρΙΔ, 11 επ.
Κοντουμά (Ε.-Λ.) (2024). «Άρθρο 51Β [Ν. 2121/1993]». Σε Κ. Χριστοδούλου & Π. Τσίρη & Μ.-Δ. Παπαδοπούλου (επιμ.), Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας (σελ. 602-621). Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδ. Σάκκουλα Α.Ε.
Κοτενίδης Ε. & Βέγλης Α. (2024). Αυτοματοποίηση και ο αντίκτυπός της στην εργασιακή ταυτότητα του σύγχρονου δημοσιογράφου (σελ. 60–67). Σε Ετήσιο Ελληνόφωνο Επιστημονικό Συνέδριο Εργαστηρίων Επικοινωνίας, τόμ. 2, αρ. 1.
Κυπρούλη Κ. (2009). Άρθρο 51. Σε Λ. Κοτσίρη & Ε. Σταματούδη (επιμ.), Νόμος για την Πνευματική Ιδιοκτησία. Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδ. Σάκκουλα Α.Ε.
Μαρίνος Μ.-Θ. (2004). Πνευματική Ιδιοκτησία. 2η έκδ. Αθήνα-Κομοητηνή: Αντ. Ν. Σάκκουλας.
Νew York Times (2024). «Principles for Using Generative A․I․ in The Times’s Newsroom». Ανακτήθηκε από: https://www.nytco.com/press/principles-for-using-generative-a%E2%80%A4i%E2%80%A4-in-the-timess-newsroom/.
Ombelet P.-J. & Kuczerawy A. & Valcke P. (2016), Supervising Automated Journalists in the Newsroom: Liability for Algorithmically Produced News Stories. CiTiP Working Paper 25/2016. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=2768646.
Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών [ΠΟΕΣΥ] (2023), Ημερίδα με θέμα «Τεχνητή Νοημοσύνη, ΜΜΕ και Δημοσιογραφία: προκλήσεις και προοπτικές» (8 Δεκεμβρίου 2023). Ανακτήθηκε από: https://www.youtube.com/live/Erj0aBHWdWI.
Παπαδοπούλου Α. (2023). Δημιουργικότητα και εφευρετικότητα υπό αναθεώρηση: η πρόκληση της τεχνητής νοημοσύνης. ΕπισκΕΔ, 1 επ.
Παραμυθιώτης Γ. (2019). Το νέο online δικαίωμα των εκδοτών τύπου - Μία πρώτη παρουσίαση, ερμηνεία και αξιολόγηση του άρθρου 15 της Οδηγίας 2019/790. ΔiΜΕΕ, 148 επ.
Παραμυθιώτης Γ. (2021). Η Οδηγία 2019/790 για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τα συγγενικά δικαιώματα στην ψηφιακή ενιαία αγορά. Μέρος Β’. ΕλλΔνη, 797 επ.
Pihlajarinne T. & Thesleff A. & Leppänen L. & Valmari S. (2021). Εuropean Copyright System as a Suitable Incentive for AI-based Journalism?. Helsinki Legal Studies Research Paper No. 67. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=3853730.
Quinonez C. & Meij E. (2024). Α new era of AI-assisted journalism at Bloomberg. ΑΙ Magazine 45(2) [AI and the News, Summer 2024] 187-199. Ανακτήθηκε από: https://onlinelibrary.wiley.com/toc/23719621/2024/45/2.
Scalzini S. (2020). The New Related Right for Press Publishers: What Way Forward?. In Eleonora Rosati (επιμ.), Handbook of European Copyright Law. Οxon -New York: Routledge [αντίγραφο συγγραφέα]. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=3664847.
Senftleben M. & Buijtelaar L. (2020). Robot Creativity: An Incentive-Based Neighboring Rights Approach. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=3707741.
Stamatoudi I. & Torremans P. (2021). «Τhe Digital Single Marke Directive». In Stamatoudi& P. Torremans (επιμ.). ΕU Copyright Law. A Commentary, 2η έκδ. Chentelham: Edward Elgar.
Trapova A. & Mezei P. (2022). Robojournalism – A Copyright Study on the Use of Artificial Intelligence in the European News Industry. GRUR International 71(7), 589-602. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=4032020.
Τσαντήλα O. (2020), Η αλγοριθμική δημοσιογραφία στην Ελλάδα & οι εξελίξεις της υπό το πρίσμα του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, Διπλ. Εργασία Διιδρυματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Δίκαιο και Πληροφορική (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Δ.Π.Θ.). Ανακτήθηκε από: https://dspace.lib.uom.gr/bitstream/2159/24175/1/TsantilaOlgaMsc2020.pdf.
Χίου Θ. (2020). Τεχνητή Νοημοσύνη και Πνευματική Ιδιοκτησία. Σε ποιον ανήκουν οι δημιουργίες μηχανών;. ΔΙΤΕ, 200 επ.
Χίου Θ. (2024), Πνευματική Ιδιοκτησία και Τεχνητή Νοημοσύνη: το AI Prompt ως πρωτότυπη δημιουργική συμβολή χρήστη ΤΝ. Ανακτήθηκε από: IPrightsGR.
Χριστοδούλου Κ. (2023), Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας, 2η έκδ. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Vesala J. (2021). Press Publishers’ Right and Artificial Intelligence. In Pihlajarinne, T. & Alen-Savikko, A. (eds.), AI and the Media - Reconsidering Rights and Responsibilities. Chentelham: Edward Elgar [αναφορά σε αντίγραφο συγγραφέα 2021]. Ανακτήθηκε από: https://ssrn.com/abstract=3929548.
World Economic Forum (2024). Principles for the future of responsible media in the era of AI. White Paper. Ανακτήθηκε από: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Principles_for_the_Future_of_Responsible_Media_in_the_Era_of_AI_2024.pdf.