Πώς νέοι και έφηβοι αλληλεπιδρούν με ειδησεογραφικό περιεχόμενο σε μέσα που χρησιμοποιούν τεχνολογίες ΤΝ


Δημοσιευμένα: Μαρ 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Τεχνητή νοημοσύνη νεανικό κοινό ειδησεογραφική παιδεία
Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Περίληψη

Με την εκτεταμένη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή και διανομή ειδησεογραφικού περιεχομένου σε πλατφόρμες ΜΚΔ, είναι σημαντικό να καταγραφεί η εμπειρία κατανάλωσης ειδήσεων των νεανικών κοινών, που ενημερώνονται κατά κόρον από τέτοια κανάλια. Για να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους για ενημέρωση διενεργήθηκε έρευνα με ομάδες εστίασης (φοιτητών, 19-24 ετών, και μαθητών, 14-17 ετών), με ερωτηματολόγιο και συνεντεύξεις, ώστε να καταγράψουμε τις συνήθειες ενημέρωσης, την εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους να αναγνωρίζουν και να αλληλεπιδρούν αποτελεσματικά με τεχνολογίες ΤΝ και να εντοπίζουν αξιόπιστη πληροφόρηση. Επίσης, αναδείχθηκαν οι βασικές τους ανησυχίες για την έκπτωση στην ακρίβεια της πληροφορίας και την κριτική ικανότητα των καταναλωτών ειδήσεων με την επικράτηση τεχνολογιών ΤΝ. Η σημασία της έρευνας έγκειται στην εστίαση σε ένα αναδυόμενο κοινό των ΜΜΕ, που χρειάζεται ευαισθητοποίηση και κριτική σκέψη κατά την ψηφιακή πληροφόρηση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Ali, S., DiPaola, D., Lee, I., Sindato, V., Kim, G., Blumofe, R., & Breazeal, C. (2021). Children as creators, thinkers and citizens in an AI-driven future. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100040.
Ashley, S. (2020). News literacy and democracy (p. 218). Taylor & Francis.
Ashley, S., Maksl, A., & Craft, S. (2017). News Media Literacy and Political Engagement: What's the Connection?. Journal of Media Literacy Education, 9(1), 79-98.
Beckett, C., (2022). New powers, new responsibilities A global survey of journalism and artificial intelligence. LSE Blogs, [online].
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Buckingham, D. (1999). Young people, politics and news media: Beyond political socialisation. Oxford Review of Education, 25, 171-184
Cho, A., Byrne, J., and Pelter, Z., 2020, Digital civic engagement by young people RAPID ANALYSIS, UNICEF Office of Global Insight and Policy
Chryssanthopoulou, K. (2022). Fake News Deconstructed Teens and Civic Engagement: Can Tomorrow’s Voters Spontaneously Become News Literate? In The Palgrave Handbook of Media Misinformation (pp. 45-62). Cham: Springer International Publishing.
de-Lima-Santos, M. F., & Ceron, W. (2021). Artificial intelligence in news media: current perceptions and future outlook. Journalism and media, 3(1), 13-26.
DeVerna, M. R., Yan, H. Y., Yang, K. C., & Menczer, F. (2023). Artificial intelligence is ineffective and potentially harmful for fact checking. arXiv preprint arXiv:2308.10800.
Du, Y. R. (2023). Personalization, echo chambers, news literacy, and algorithmic literacy: a qualitative study of AI-powered news app users. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 67(3), 246-273.
Greenwald, E., Leitner, M., & Wang, N. (2021, May). Learning artificial intelligence: Insights into how youth encounter and build understanding of AI concepts. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence (Vol. 35, No. 17, pp. 15526-15533).
Hasse, A., Cortesi, S., Lombana-Bermudez, A., & Gasser, U. (2019). Youth and artificial intelligence: Where we stand. Berkman Klein Center Research Publication, (2019-3).
Hendrickx, J. (2023). The rise of social journalism: An explorative case study of a youth-oriented Instagram news account. Journalism Practice, 17(8), 1810-1825.
Jeon, Y., Kim, J., Park, S., Ko, Y., Ryu, S., Kim, S. W., & Han, K. (2024). HearHere: Mitigating Echo Chambers in News Consumption through an AI-based Web System. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 8(CSCW1), 1-34.
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. macmillan.
Levy, R. E. (2021). Social media, news consumption, and polarization: Evidence from a field experiment. American economic review, 111(3), 831-870.
Livingstone, S. (2018). Truth, Trust and Technology – so what’s the problem?, LSE Media Policy Project | Truth, Trust and Technology Commission,
Longoni, C., Fradkin, A., Cian, L., & Pennycook, G. (2022, June). News from generative artificial intelligence is believed less. In Proceedings of the 2022 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (pp. 97-106).
Madden M., Lenhart A., Fontaine C., (2017), How youth navigate the news landscape, Knight Foundation
Maksl, A., Ashley, S., & Craft, S. (2015). Measuring news media literacy. Journal of Media Literacy Education, 6(3), 29-45.
McGrew, S., Breakstone, J., Ortega, T., Smith, M., & Wineburg, S. (2018). Can students evaluate online sources? Learning from assessments of civic online reasoning. Theory & research in social education, 46(2), 165-193
Mihailidis, P. (2018). Civic media literacies: Re-Imagining engagement for civic intentionality. Learning, Media and Technology, 43:2, 153-64.
Pennycook, G., Epstein, Z., Mosleh, M., Arechar, A. A., Eckles, D., & Rand, D. G. (2021). Shifting attention to accuracy can reduce misinformation online. Nature, 592(7855), 590-595.
Potter, W. J. (2004). Theory of media literacy: A cognitive approach. Sage Publications.
Redlawsk, D. P. (2002). Hot cognition or cool consideration? Testing the effects of motivated reasoning on political decision making. Journal of Politics, 64(4), 1021-1044.
Sandrini, L., & Somogyi, R. (2023). Generative AI and deceptive news consumption. Economics Letters, 232, 111317.
Swart, J. (2021). Experiencing algorithms: How young people understand, feel about, and engage with algorithmic news selection on social media. Social media+ society, 7(2)
Βάμβουκας, Μ. (2002). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα: Γρηγόρης.
Vraga, E. K., & Tully, M. (2016). Effectiveness of a non-classroom news media literacy intervention among different undergraduate populations. Journalism & Mass Communication Educator, 71(4), 440-452.