Συνεργατική Συνοχή Ομάδων Συνεργατικής Μάθησης στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Σεπ 14, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Συνεργατική Συνοχή Συνεργατική Μάθηση Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Ανάλυση Κοινωνικών Δικτύων
Χρήστος Χρυσανθόπουλος
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Αλεξάνδρα Μπεκιάρη
Γεώργιος Μαλανδράκης
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αποτελεί τμήμα διδακτορικής διατριβής η οποία επικεντρώνεται στην μελέτη της συνεργατικής μάθησης στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) με ανάλυση κοινωνικών δικτύων (ΑΚΔ). Προκειμένου να διερευνηθεί η συνεργατική συνοχή ομάδων συνεργατικής μάθησης στην ΠΕ, ομάδες μαθητών που επισκέπτονται Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ), συμπληρώνουν, πριν και μετά το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΠΕ), ερωτηματολόγια καταγραφής ενδο-ομαδικών αλληλεπιδράσεων συνεργατικών σχέσεων. Από τις απαντήσεις των μαθητών, με την μεθοδολογία της ΑΚΔ, δημιουργούνται δίκτυα συνεργατικών σχέσεων ανά ομάδα, υπολογίζονται δικτυακοί δείκτες συνοχής των αλληλεπιδράσεων ανά δίκτυο και ομάδα, η ανάλυση των οποίων δείχνει αύξηση της συνεργατικής συνοχής των ομάδων μετά το ΠΠΕ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εργασίες Υποψηφίων Διδακτόρων
Αναφορές
Altebarmakian, M., & Alterman, R. (2019). Cohesion in online environments. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 14(4), 443–465. https://doi.org/10.1007/s11412-019-09309-y
Dado, M., & Bodemer, D. (2017). A review of methodological applications of social network analysis in computer-supported collaborative learning. Educational Research Review, 22, 159–180. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.08.005
Dou, R., & Zwolak, J. P. (2019). Practitioner’s guide to social network analysis: Examining physics anxiety in an active-learning setting. Physical Review Physics Education Research, 15(2), 20105. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.020105
Gašević, D., Joksimović, S., Eagan, B. R., & Shaffer, D. W. (2019). SENS: Network analytics to combine social and cognitive perspectives of collaborative learning. Computers in Human Behavior, 92(July), 562–577. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.07.003
Hernandez, E. A., & Uddameri, V. (2016). Heard it through the Grapevine - Social Network Analysis of a Hydrology Class. Journal of Contemporary Water Research & Education, 158(1), 85–97. https://doi.org/10.1111/j.1936-704x.2016.03221.x
Lee, J., & Bonk, C. J. (2016). Social network analysis of peer relationships and online interactions in a blended class using blogs. Internet and Higher Education, 28, 35–44. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.09.001
Mameli, C., Mazzoni, E., & Molinari, L. (2015). Patterns of discursive interactions in primary classrooms: an application of social network analysis. Research Papers in Education, 30(5), 546–566. https://doi.org/10.1080/02671522.2015.1027727
Otte, E., & Rousseau, R. (2002). Social network analysis: A powerful strategy, also for the information sciences. Journal of Information Science, 28(6), 441–453. https://doi.org/10.1177/016555150202800601
Reffay, C., & Chanier, T. (2003). How Social Network Analysis can help to Measure Cohesion in Collaborative Distance-Learning. Designing for Change in Networked Learning Environments, 343–352. https://doi.org/10.1007/978-94-017-0195-2_42
Saqr, M., & Alamro, A. (2019). The role of social network analysis as a learning analytics tool in online problem based learning. BMC Medical Education, 19(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1599-6
Saqr, M., Fors, U., Tedre, M., & Nouri, J. (2018). How social network analysis can be used to monitor online collaborative learning and guide an informed intervention. PLoS ONE, 13(3), 1–22. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0194777
Saqr, M., Nouri, J., & Jormanainen, I. (2019). A Learning Analytics Study of the Effect of Group Size on Social Dynamics and Performance in Online Collaborative Learning. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 11722 LNCS(August), 466–479. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29736-7_35
Saqr, M., Nouri, J., Vartiainen, H., & Tedre, M. (2020). Robustness and rich clubs in collaborative learning groups: a learning analytics study using network science. Scientific Reports, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.1038/s41598-020-71483-z
Slavin, R. E. (2014). Cooperative Learning and Academic Achievement : Why Does Groupwork Work ? Four Major Theoretical Perspectives on Co- operative Learning and Achievement. 30, 785–791.
Strijbos, J. W., Martens, R. L., Jochems, W. M. G., & Broers, N. J. (2004). The Effect of Functional Roles on Group Efficiency: Using Multilevel Modeling and Content Analysis to Investigate Computer-Supported Collaboration in Small Groups. Small Group Research, 35(2), 195–229. https://doi.org/10.1177/1046496403260843
Traxler, A., Gavrin, A., & Lindell, R. (2018). Networks identify productive forum discussions. Physical Review Physics Education Research, 14(2), 20107. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020107
Vargas, D. L., Bridgeman, A. M., Schmidt, D. R., Kohl, P. B., Wilcox, B. R., & Carr, L. D. (2018). Correlation between student collaboration network centrality and academic performance. Physical Review Physics Education Research, 14(2), 20112. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020112
Wang, Y., & Li, X. (2008). An exploration of social network analysis on cohesion in online collaborative learning. Proceedings of 2008 IEEE International Symposium on IT in Medicine and Education, ITME 2008, 224–229. https://doi.org/10.1109/ITME.2008.4743858