Αναπαραστάσεις των γονιδιακών μοντέλων στις αντιλήψεις των μαθητριών/ών και εκπαιδευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: προκαταρκτικά ευρήματα


Δημοσιευμένα: Σεπ 14, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
ιστορικά γονιδιακά μοντέλα αντιλήψεις μαθητριών/ών αντιλήψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Δέσποινα Τσόπογλου-Γκίνα
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Περίληψη

Η διδασκαλία της γενετικής παρουσιάζει καταγεγραμμένες δυσκολίες για τις/τους μαθήτριες/ές, ανάμεσα σε αυτές και η εννοιολογική ποικιλότητα της έννοιας του γονιδίου και των λειτουργιών του. Η ποικιλότητα αντικατοπτρίζεται στα ιστορικά μοντέλα: Μεντελικό, κλασικό, βιοχημικό-κλασικό, νεοκλασικό, σύγχρονο. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται οι αντιλήψεις μαθητριών/ών και εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα στο πλαίσιο των μοντέλων αυτών. Οι αντιλήψεις των μαθητριών/ών φαίνεται να διέπονται από χαρακτηριστικά του κλασικού και βιοχημικού-κλασικού μοντέλου, ενώ στις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών κυριαρχεί το νεοκλασικό μοντέλο. Τα ευρήματά μας συνάδουν με τη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία σχετικά με τα διδακτικά εγχειρίδια βιολογίας και τις αντιλήψεις μαθητριών/ών και εκπαιδευτικών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εργασίες Υποψηφίων Διδακτόρων
Αναφορές
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. http://hdl.handle.net/11419/5826
Agorram, B., Clement, P., Selmaoui, S., Khzami, S. E., Chafik, J., & Chiadli, A. (2010). University students’ conceptions about the concept of gene: Interest of historical approach. US-China Education Review, ISSN 1548-6613, USA, 7(2), 9–15.
Aivelo, T., & Uitto, A. (2015). Genetic determinism in the Finnish upper secondary school biology textbooks. Nordic Studies in Science Education, 11(2), 139–152.
Christidou, A., & Papadopoulou, P. (2018). Representations of gene models in Greek secondary school biology textbooks. XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), 65.
Gericke, N., & Hagberg, M. (2007). Definition of historical models of gene function and their relation to students’ understanding of genetics. Science & Education, 16(7–8), 849–881. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9064-4
Gericke, N., & Hagberg, M. (2010). Conceptual Incoherence as a Result of the use of Multiple Historical Models in School Textbooks. Research in Science Education, 40(4), 605–623. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9136-y
Gericke, N., & Hagberg, M. (2010). Conceptual Variation in the Depiction of Gene Function in Upper Secondary School Textbooks. Science & Education, 19(10), 963–994. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9262-y
Gericke, N., Hagberg, M., Santos, V. C. dos, Joaquim, L. M., & El-Hani, C. N. (2014). Conceptual Variation or Incoherence? Textbook Discourse on Genes in Six Countries. Science & Education, 23(2), 381–416. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9499-8
Haskel-Ittah, M. (2021). How Can We Help Students Reason About the Mechanisms by Which Genes Affect Traits? In M. Haskel-Ittah & A. Yarden (Eds.), Genetics Education: Current Challenges and Possible Solutions (pp. 71–86). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86051-6_5
Heemann, T., & Hammann, M. (2020). Towards teaching for an integrated understanding of trait formation: An analysis of genetics tasks in high school biology textbooks This paper was presented at the ERIDOB conference 2020. Journal of Biological Education, 54(2), 191–201.
Santos, V. C. dos, Joaquim, L. M., & El-Hani, C. N. (2012). Hybrid Deterministic Views About Genes in Biology Textbooks: A Key Problem in Genetics Teaching. Science & Education, 21(4), 543–578. https://doi.org/10.1007/s11191-011-9348-1
Tsopoglou-Gkina, D., & Papadopoulou, P. (2019). Genetic Concepts, Representations And Models In Students’ And Educators’ Conceptions. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, Part 1 (co-ed. De Ambrosis A. & Finlayson O.), (pp. 50-59). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna. 978-88-945874-0-1978-88-945874-0-1