Webcast: Ένα εργαλείο ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης στην υπηρεσία της διδασκαλίας Πληροφορικής


Δημοσιευμένα: Απρ 27, 2025
Σπύρος Παπαδάκης
Περίληψη

Η εµφάνιση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στα µέσα του περασµένου αιώνα έφερε
σηµαντικές αλλαγές στα µέσα και τις µεθόδους διδασκαλίας και µάθησης. Οι
υπολογιστές έφεραν επανάσταση στην αποτύπωση των πνευµατικών δηµιουργηµάτων
µε την ψηφιακή κωδικοποίηση και τη µαγνητο-οπτική εγγραφή. Η ψηφιακή
κωδικοποίηση επιτρέπει την ενιαία αποτύπωση όλων των πνευµατικών
δηµιουργηµάτων: προφορικού και γραπτού λόγου, ήχου, εικόνας, κινούµενης εικόνας,
video και διαδικασιών. Το διαδίκτυο και τα µαγνητοοπτικά µέσα, δίνουν σε όλους
αµεσότητα πρόσβασης στα µέσα αποτύπωσης, παρουσίασης και διάδοσης της γνώσης,
χωρίς περιορισµούς, άδειες, έλεγχο µε πολύ γρήγορο και οικονοµικό τρόπο.
Είναι κοινή διαπίστωση (Cattagni 2001, Kerrey 2000) ότι οι εξελίξεις αυτές επιβάλλουν
τόσο στους εκπαιδευτικούς και όσο και στους εκπαιδευόµενους νέους ρόλους. Ο νέος
ρόλος για τους εκπαιδευόµενους διαπνέεται από την αντίληψη ότι η µαθησιακή
δραστηριότητα δεν είναι µόνο να προσλαµβάνεις πληροφορίες και να µπορείς να
ανταποκριθείς όταν κάποιος σου τις ζητά αλλά συνίσταται κυρίως στην ικανότητα
αυτοδιαχείρισης στη µάθησης την αυτενέργεια, την εµπλοκή σε αυθεντικές
καταστάσεις και προβλήµατα, την ικανότητα εποικοδοµητικής αµφισβήτησης και
κριτικής, την ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας, τη χρήση πολλαπλών
αναπαραστάσεων, τη δηµιουργία και τον πειραµατισµό (Κυνηγός, 2002). Οι
εκπαιδευόµενοι κυρίως λόγω της πληθώρας της πληροφορίας και του συνεχώς
αυξανόµενου όγκου της εκπαιδευτικής ύλης, αναζητούν εκπαιδευτικό υλικό πολλαπλών
µορφών που η αξιοποίηση του έχει ως αποτέλεσµα την ευκολότερη και ταχύτερη
κατανόηση και εµπέδωση του περιεχοµένου. Το παραδοσιακό εκπαιδευτικό υλικό, που
απαρτίζεται κυρίως από βιβλία, δεν καλύπτει πλέον όλες τις ανάγκες των
εκπαιδευοµένων. Ειδικότερα όταν χρησιµοποιούνται µέθοδοι διδασκαλίας όπως η εξ
αποστάσεως εκπαίδευση (Sherry 1995) ή ειδικές οµάδες εκπαιδευοµένων όπως οι
ενήλικες που η διδασκαλία γίνεται κυρίως από το εκπαιδευτικό υλικό και λιγότερο από
τον εκπαιδευτικό (Κόκκος 1999), το εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό επιβάλλεται. Τα
Webcast είναι εφαρµογές που προσοµοιώνουν την κλασική µέθοδο της «ζωντανής»
παρουσίασης ενοποιώντας πληροφορίες µε πολλά µέσα (κείµενο, ήχος, στατική και
κινούµενη εικόνα, video) συγχρονισµένα µε διαφάνειες .
Στην ανακοίνωση αυτή παρουσιάζουµε τα Webcast και το Greek Webcast Maker
(GWM). Το GWM, ένα εργαλείο που αναπτύξαµε στο Εργαστήριο Εκπαιδευτικού
Υλικού & Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας του ΕΑΠ, για την ανάπτυξη βιντεοδιαλέξεων
από εκπαιδευτικούς χωρίς την απαίτηση ειδικών γνώσεων. Συζητάµε τα πρώτα
αποτελέσµατα από την πιλοτική χρήσης τους, ως ένα επιπλέον εργαλείο στη
διδασκαλία της πληροφορικής στο ΕΑΠ και ολοκληρώνουµε µε τα συµπεράσµατα και
τις προοπτικές επέκτασης της έρευνας για το πως µπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία
webcast για να γίνει η διδασκαλία της πληροφορικής ποιο αποτελεσµατική τόσο στη
συµβατική όσο και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles