Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Πληροφορικής Λυκείου: Μία πρώτη αποτίμηση της πιλοτικής εφαρμογής


Δημοσιευμένα: Jul 27, 2024
Αθανάσιος Τζιμογιάννης
Αγορίτσα Γόγουλου
Δημήτρης Γιάτας
Περίληψη

Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) Πληροφορικής ανακοινώθηκε από το Υπουργείο
Παιδείας το 2021 στο πλαίσιο ευρύτερο αλλαγών στα ΠΣ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης (ΙΕΠ, 2021). Φιλοδοξεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο μάθημα με στόχο οι
μαθητές/τριες που ολοκληρώνουν το Λύκειο να αναπτύξουν στέρεα και ολοκληρωμένη
αντίληψη των αρχών και των πρακτικών της Επιστήμης των Υπολογιστών. Ενσωματώνει τις
σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και υιοθετεί νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις σε ένα
συνεκτικό πλαίσιο που προσδιορίζεται από τέσσερις άξονες:
• ανάπτυξη ικανοτήτων υπολογιστικής σκέψης, διερεύνησης και επίλυσης
προβλημάτων με υπολογιστικά εργαλεία και περιβάλλοντα προγραμματισμού
• σύνδεση υπολογιστικών και ψηφιακών ικανοτήτων με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα
(κριτική ικανότητα, επικοινωνία ιδεών, συνεργασία, δημιουργικότητα, επίλυση
προβλημάτων, καινοτομία, αυτορρύθμιση της μάθησης)
• υιοθέτηση των ψηφιακών τεχνολογιών ως εργαλείο και περιβάλλον μάθησης
• ανάπτυξη της ψηφιακής κουλτούρας και πολιτειότητας των μαθητών/τριών.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, το Νέο ΠΣ προτείνει ανοικτές παιδαγωγικές
προσεγγίσεις, ευέλικτες διδακτικές πρακτικές και διαδρομές μάθησης προκειμένου όλοι οι
μαθητές α) να επιτύχουν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, β) να είναι σε θέση να
συνεχίσουν να αναπτύσσουν τις ικανότητές τους στην Πληροφορική και γ) να συμμετέχουν
ενεργά στην κοινωνία της ψηφιακής γνώσης και καινοτομίας.
Ο σχεδιασμός της μάθησης των μαθητών, διαρθρώνεται σε ένα τρισδιάστατο πλαίσιο, το
οποίο καθορίζεται από:
α) τις θεματικές περιοχές της Πληροφορικής, στις οποίες θα πρέπει οι μαθητές να
αναπτύξουν υπολογιστικές ικανότητες, δηλαδή γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες.
β) τις υπολογιστικές πρακτικές με τις οποίες εξοικειώνονται οι μαθητές, αναπτύσσουν
δεξιότητες και καλλιεργούν συμπεριφορές, αναπτύσσουν και βελτιώνουν ψηφιακά έργα.
γ) τις παιδαγωγικές προσεγγίσεις και στρατηγικές μάθησης που υιοθετούν και
υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, μέσω κατάλληλων μαθησιακών δραστηριοτήτων και σχεδίων
εργασίας, οι οποίες βασίζονται στη διερεύνηση, στη συνεργασία, στην επίλυση προβλήματος,
στη δημιουργικότητα-καινοτομία και στη διαθεματικότητα.
Στην Στρογγυλή Τράπεζα θα αναλυθούν και θα συζητηθούν τα νέα στοιχεία και η
φιλοσοφία του ΠΣ Πληροφορικής Λυκείου Επίσης, θα παρουσιασθούν τα πρώτα
αποτελέσματα της αποτίμησης της πιλοτικής εφαρμογής του ΠΣ, η οποία έγινε σε 24 Πρότυπα
και Πειραματικά Λύκεια της χώρας με τη συμμετοχή 32 εκπαιδευτικών. Τέλος, θα
παρουσιαστούν ενδεικτικά παραδείγματα μαθησιακών σχεδιασμών που εφαρμόστηκαν σε
πραγματικές συνθήκες τάξης από εκπαιδευτικούς Πληροφορικής που συμμετείχαν στην
πιλοτική εφαρμογή του νέου ΠΣ Πληροφορικής Λυκείου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles