Πολυμέσα, Τεχνητή Νοημοσύνη και άτομα με αναπηρία διαδραστικές καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες για τη συμπερίληψη.


Δημοσιευμένα: Mar 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Πολυμέσα τεχνητή νοημοσύνη σύγχρονη τέχνη άτομα με αναπηρία
Αναστασία Ζωή Σουλιώτου
Σταματία Ανδρίτσου
Περίληψη

Η χρήση της τεχνολογίας για τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία στην τέχνη, στην επικοινωνία, στην εκπαίδευση και στον πολιτισμό αποτελεί σημαντική πρακτική. Η εργασία αυτή πραγματεύεται το ερώτημα των δυνατοτήτων πρόσβασης και συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία σε καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες μέσα από τη χρήση πολυμεσικών διαδραστικών εφαρμογών και Τεχνητής Νοημοσύνης. Σκοπός της εργασίας είναι να αναδείξει τα οφέλη της χρήσης τεχνολογιών στη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία, αλλά ταυτόχρονα να επισημάνει τις προκλήσεις και τα περιθώρια βελτίωσης και εξέλιξης των μέσων με δεδομένες τις ποικίλες ανάγκες και ικανότητες διαφορετικών ομάδων κοινού. Η συζήτηση επεκτείνεται στην αισθητική ανάλυση και αποτίμηση των εκάστοτε προσαρμογών που συμβάλλουν στη συνολική εμπειρία. Μέσα από παραδείγματα πολυμεσικής τέχνης, εκθεμάτων και εκπαιδευτικών πολυμεσικών εφαρμογών, αναδεικνύεται ότι τα πολυμέσα και η Τεχνητή Νοημοσύνη έχουν διανοίξει πολλές διόδους προς την υποστήριξη της πρόσβασης και συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία, πράγμα που συμβάλλει στον εμπλουτισμό της εμπειρίας για όλους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Cezarotto, M. (2023). Guiding principles towards Inclusive Design: Research Notes for Meaningful Change. InfoDesign - Revista Brasileira de Design Da Informação, 20(2). https://doi.org/10.51358/id.v20i2.1093
Chick, A. (2017). Co-creating an Accessible, Multi- sensory Exhibition with the National Centre for Craft & Design and Blind and Partially Sighted Participants. Διαθέσιμο στο: https://core.ac.uk/download/pdf/82961307.pdf
Donahue, M. (April 3, 2017). How a Color-Blind Artist Became the World’s First Cyborg. National Geographic. Neil Harbisson can "see" in UV thanks to an antenna-like implant that boosts his perception of light and gives him super-senses. Διαθέσιμο στο: https://www.nationalgeographic.com/science/article/worlds-first-cyborg-human-evolution-science#:~:text=An%20antenna%2Dlike%20sensor%20implanted,he%20then%20perceives%20as%20sound
Every, K. (2021). Designing for inclusion: Kat Holmes’ mismatch. Retrieved from https://medium.com/hippo-digital/designing-for-inclusion-kat-holmes-mismatch-39bb2dc2aa53
Gerontopoulou, V., Staikou, E., Bountoureli, E., Nika, R., Vianas, N., Xydia, V. & Diamantis, K. (2024). The Panhellenic student competition “Hack the Art: Yanoulis Halepas”: Extending art experience, communication, and learning through multimodal digital applications. Arts & Communication. doi: 10.36922/ac.2557
Kanari, C., Souliotou, A., & Papaioannou, T. (2022). “I FELT LIKE ALL THESE OBJECTS WERE IN MY OWN HOUSE…”: LEARNING THROUGH SENSES IN THE MUSEUM. European Journal of Education Studies, 9(10). doi: http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v9i10.4483
Kanari, Ch. & Souliotou, A.Z., (2020). Education of Children with Disabilities in Nonformal Learning Environments: a Cross-Disciplinary Approach of STEAM Education in a Technological Museum in Greece. European Journal of Alternative Education Studies 5(2). DOI: http://dx.doi.org/10.46827/ejae.v5i2.3188, https://oapub.org/edu/index.php/ejae/article/view/3188/5824
Kanari, C., & Souliotou, A. Z. (2023). When Children with Disabilities “Meet” Artists with Disabilities in a Museum: A Platform for Creativity and Cultural Dialogue. Journal of Museum Education, 48(3), 293–305. https://doi.org/10.1080/10598650.2022.2122666
Norman, D.A. (Ed.). (1986). User Centered System Design: New Perspectives on Human-computer Interaction (1st ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780367807320
Souliotou, A.Z., Zoi, S. & Santorineos, M. (2020). (Co)creation & Interaction at the crossroad of art, technology & special education. Experimental workshop with the @postasis real-time multiuser collaboration platform. CONFERENCE PROCEEDINGS – 10th International Conference ‘The Future of Education’ (Florence, Italy, 18-19 June 2020). (σσ. 147-152). FILODIRITTO INTERNATIONAL - Filodiritto Editore.
Ίττεν, Γ. (2011). Τέχνη του Χρώματος: Υποκειμενική εμπειρία και αντικειμενική γνώση σαν δρόμος προς την τέχνη. ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, ΚΕΙΜΕΝΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ.
Κανάρη Χ. (2023). Προς μια ολιστική θεώρηση της προσβασιμότητας και της συμμετοχής ατόμων με αναπηρία στο μουσείο υπό το πρίσμα της μουσειακής εμπειρίας και μάθησης [Towards a holistic approach of accessibility and participation of people with disabilities in the museum in light of museum experience and learning]. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 12(2), 112–132. https://doi.org/10.12681/hjre.34210
Κανάρη, Χ. (2015). Μουσεία και άτομα με ολική ή μερική απώλεια όρασης: Ζητήματα πρόσβασης και αξιοποίησης μουσείων στην εκπαίδευση των παιδιών με σοβαρά προβλήματα όρασης [Museums and individuals with visual disabilities: issues of access and education in museums for children with visual disabilities]. Διδακτορική Διατριβή. Βόλος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/36292)
Λενακάκης, Α. & Κανάρη, Χ. (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία.
Λούβη-Κίζη, Α., Μαντούβαλος, Ι. και Α. Τσελίκας. (2024). «Πώς μάθαιναν οι Έλληνες γράμματα από την Άλωση μέχρι την Επανάσταση (1453-1821)». [Επίσκεψη της πρώτης συγγραφέα στην έκθεση 26.04.2024]. ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Διαθέσιμο στο: https://www.miet.gr/event-list/event-Pws-ma8ainan-oi-Ellhnes-grammata-apo-thn-Alwsh-mexri-thn-Epanastash-1453-1821.
Σολομωνίδου, X. (2001). Σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία. Υπολογιστές και μάθηση στην κοινωνία της γνώσης. Κώδικας.
Σουλιώτου, Α.Ζ. (2016). Η σημασία της προσθήκης των τεχνών στην εκπαίδευση STEM. Στο: Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου «Innovating STEM Education» [HiSTEM 2016]. Διαθέσιμο στο: https://www.researchgate.net/publication/322203989_Souliotou_AZ_2016_E_semasia_tes_prosthekes_ton_technon_sten_ekpaideuse_STEM_Sto_Panellenio_Synedrio_Innovating_STEM_Education_HiSTEM_2016_Diathesimo_sto_httpsstemeducationupatrasgrhistem2016
Xουρμουζιάδη, Α. (2022). Εισαγωγή στον Εκθεσιακό Σχεδιασμό. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις.