Η δημιουργία ψεύτικων εικόνων και η αντίληψη του κοινού Διαδικτυακή έρευνα


Δημοσιευμένα: Μαρ 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
εικόνες ψηφιακές δεξιότητες μαθητές διαδικτυακή έρευνα τεχνητή νοημοσύνη
Δέσποινα Χριστοφορίδου
Βάλια Καϊμάκη
Περίληψη

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει επανάσταση στη δημιουργία ψεύτικων εικόνων, καθώς επιτρέπει σε άτομα χωρίς εξειδικευμένες δεξιότητες να δημιουργούν, με ελάχιστη προσπάθεια, εξαιρετικά ρεαλιστικές αλλά ψεύτικες εικόνες. Η παρούσα μελέτη εξετάζει αυτό τον ισχυρισμό και διερευνά την ικανότητα του κοινού να διακρίνει σωστά τις πραγματικές από τις ψεύτικες εικόνες. Στο πλαίσιο αυτό, μαθητές ηλικίας 15 ετών, ομαδοποιημένοι βάσει των ψηφιακών τους δεξιοτήτων, χρησιμοποίησαν εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης και δημιούργησαν ψεύτικες φωτογραφίες Ελλήνων πολιτικών. Αυτές οι φωτογραφίες παρουσιάστηκαν σε μια διαδικτυακή έρευνα (Ν=229) με στόχο να διερευνηθεί η ικανότητα του κοινού να διακρίνει σωστά τις πραγματικές από τις ψεύτικες φωτογραφίες και να εξετάσει εάν αυτή η ικανότητα σχετίζεται με την ηλικία και το φύλο. Η  μελέτη αυτή παρουσιάζει ευρήματα για πρακτική και μελλοντική έρευνα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Katsaounidou, A. N., Gardikiotis, A., Tsipas, N., & Dimoulas, C. A. (2020). News authentication and tampered images: evaluating the photo-truth impact through image verification algorithms. Heliyon, 6(12), e05808.
Meskin, A., & Cohen, J. (2008). Photographs as evidence. Photography and philosophy: essays on the pencil of nature, 70-90.
Parab, H., Chavan, S., Kumbhar, N., & Chaudhari, P. (2024). Image editor using AI. International Research Journal of Modernization in Engineering, Technology and Science, 6(6), 1230-1238.
Tomar, M., Raj, M. N., Singh, S., Marwaha, S. S., & Tiwari, M. (2023). The role of Ai-driven tools in shaping the democratic process: a study of Indian elections and social media dynamics. Industrial Engineering Journal, 52(3), 143-153.
van Deursen, A, J. A. M., Helsper, E, & Eynon, R. (2014). Measuring digital skills: from digital skills to tangible outcomes project report. University of Twente. http://www.oii.ox.ac.uk/publications/Measuring_Digital_Skills.pdf
Winker, C. K., & Dauber, C. E. (2014). Visual Propaganda and extremism in the online environment. US Army War College Press.