Πεποιθήσεις και στάσεις νέων για την τεχνητή νοημοσύνη o ρόλος του μιντιακού και ψηφιακού γραμματισμού


Δημοσιευμένα: Μαρ 4, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
τεχνητή νοημοσύνη μιντιακός γραμματισμός ψηφιακός γραμματισμός
Ασημίνα Σακλάκη
Αντώνης Γαρδικιώτης
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη εξετάζει τις στάσεις των νέων ανθρώπων προς την τεχνητή νοημοσύνη και τις ηθικές επιταγές που συνδέονται με αυτή. Στο κέντρο της βρίσκεται μια διερευνητική έρευνα με σκοπό να προσδιορίσει την αξιολόγηση των φοιτητών/τριών για την τεχνητή νοημοσύνη σε γενική ανάλυση και τις ηθικές αξίες που αφορούν στη χρήση της. Επίσης, εξετάζεται κατά πόσο οι στάσεις των συμμετεχόντων απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη συνδέονται με τα επίπεδα μιντιακού και ψηφιακού γραμματισμού τους. Οι ηθικές επιταγές που διερευνώνται -μεταξύ άλλων- είναι η διαφάνεια, η δικαιοσύνη, η ιδιωτικότητα, η λογοδοσία και η αποφυγή πρόκλησης βλάβης κατά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Καταληκτικά, αναλύονται τα ερευνητικά αποτελέσματα αναλογικά με προηγούμενες ερευνητικές προσπάθειες διαφορετικών επιστημονικών και ακαδημαϊκών κοινοτήτων, και διαπιστώνονται χρήσιμα συμπεράσματα προς μελέτη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs3
Αναφορές
Allport, G. W. (1935). Attitudes. Handbook of Social Psychology (pp. 798–844). Clark University Press.
Brougham, D., & Haar, J. (2018). Smart Technology, Artificial Intelligence, Robotics, and Algorithms (STARA): Employees’ perceptions of our future workplace. Journal of Management & Organization, 24(2), 239-257. Ανακτήθηκε από 10.1017/jmo.2016.55.
Buckingham, D. (2013). Media education: Literacy, learning and contemporary culture.
Cui, D., & Wu, F. (2021). The influence of media use on public perceptions of artificial intelligence in China: evidence from an online survey. Information Development, 37(1), 45-57. https://doi.org/10.1177/0266666919893411.
Ghotbi, N., Ho- Tung Μ., & Mantello, P. (2022). Attitude of college students towards ethical issues of artificial intelligence in an international university in Japan. AI & SOCIETY, 37, (1-8). Retrieved from 10.1007/s00146-021-01168-2.
Jang, Y., Choi, S. & Kim, H. (2022). Development and validation of an instrument to measure undergraduate students’ attitudes toward the ethics of artificial intelligence (AT-EAI) and analysis of its difference by gender and experience of AI education. Education and Information Technologies, 27. 13163.10.1007/s10639-022-11164-8.
Jones-Jang, S. M., Mortensen, T., & Liu, J. (2021). Does Media Literacy Help Identification of Fake News? Information Literacy Helps, but Other Literacies Don’t. American Behavioral Scientist, 65(2), 371-388. https://doi.org/10.1177/0002764219869406.
Πεποιθήσεις και πώς μας επηρεάζουν(χ.χ.) Psychology. Ανακτήθηκε από Πεποιθήσεις και πώς μας επηρεάζουν (psychology.gr).
Keles, P. U., & Aydin, S. (2021). University Students' Perceptions about Artificial Intelligence. Shanlax International Journal of Education, 9, 212-220. 10.34293/education.v9iS1-May.4014.
Ogilvy Athens (2023). White Paper: The impact of Al on Marketing: From Algorithms to Artistry. Ανακτήθηκε από https://www.ogilvy.com/ideas/impact-ai-marketing-algorithms-artistry.
Shank, D. B., & Gott, A. (2019). People's self-reported encounters of Perceiving Mind in Artificial Intelligence. Data in brief, 25. https://doi.org/10.1016/j.dib.2019.104220.
Wada, H. (2019). Media consumption trends: Comparing millennials and Generation Z. In Proceedings of the 15th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities (pp. 58-65). Scientia Moralitas Research Institute.