Ο Περιφερειακός Τύπος στην εποχή του blockchain: Προκλήσεις και προοπτικές


Δημοσιευμένα: Μαρ 3, 2024
Παναγιώτης Κάπος
Σωτήριος Τριανταφύλλου
Περίληψη



Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, τα περιβάλλοντα των μέσων και τα συστήματα επικοινωνίας έχουν αλλάξει ριζικά. Αυτές οι αλλαγές έχουν επιφέρει σημαντικές συνέπειες τόσο στο πεδίο της παραγωγής δημοσιογραφικού περιεχομένου όσο και στην ενημέρωση που παρέχεται στους πολίτες. Σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα εργασία επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της στον περιφερειακό Τύπο στοχεύει να εξετάσει, αρχικά, την τρέχουσα κατάσταση της δημοσιογραφίας στο περιβάλλον του web 2.0. Στη συνέχεια, θα διερευνηθούν οι δυνατότητες, οι προκλήσεις και οι προοπτικές τής εφαρμογής των τεχνολογιών web 3.0 στον τομέα της παραγωγής και διανομής δημοσιογραφικού περιεχομένου. Με εστίαση στον ελληνικό περιφερειακό Τύπο θα εξεταστούν οι προκλήσεις για τη δημοσιογραφία προς την εποχή του web 3.0 με σκοπό την αναζήτηση προτάσεων και λύσεων που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τη διάδοση ψευδών ειδήσεων και την παραπληροφόρηση ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα τα περιφερειακά Μέσα που αποτελούν πυλώνα για τον πλουραλισμό και τη δημοκρατία.




Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs2
Αναφορές
Anderson, P. (2007). What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education. (Report). JISC Technologies Standards Watch.
Anderson, C. W. & Bell, E., & Shirky, C. (2014). Post Industrial Journalism: Adapting to the Present. Retrieved from: towcenter.org/research/post-industrial-journalism-adapting-to-the-present-2/
Berners-Lee, T., Hendler, J., & Lassila, O. (2001). The Semantic Web. Scientific American, 284(5), 34–43.
Bruns, A. (2006). Collaborative Online News Production. Peter Lang.
Bull, A. (2010). Multimedia Journalism: A Practical Guide. Routledge.
Campbell, C., Smith, E., & Siesmaa, E. (2011). The educative role of a regional newspaper: Learning to be drier. Australian Journal of Adult Learning. 51 (2).
Clerwall, C. (2014). Enter the Robot Journalism, Journalism Practice, 8(5), 519-531.
Christidis, K. & Devetsikiotis, M. (2016). Blockchains and Smart Contracts for the Internet of Things. IEEE Access, 4, 2292-2303. doi: 10.1109/ACCESS.2016.2566339
Ekstrom, M., Johansson, B., & Larsson, L. (2010). Journalism and local politics, in S Allan (ed.), The Routledge companion to news and journalism, Routledge, Abingdon, pp. 256-266.
Gray J., Chambers L., & Bounegru L. (2012). The Data Journalism Handbook. Retrieved from: http://datajournalismhandbook.org/
Harrison, K., & Leopold, A. (2021). How Blockchain can Help Combat Misinformation. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2021/07/how-blockchain-can-help-combat-disinformation
Ireton, C., & Posetti, J. (eds) (2018) Journalism, Fake News & Disinformation: Handbook for Journalism Education and Training. UNESCO.
Jenkins, J., & Nielsen, R. K. (2018). The Digital Transition of Local News. Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-04/JenkinsNielsenDigitalTransitionLocalNews.pdf
Johnson, G. (2023). Will Web 3.0 Secure a Democratic Future? Retrieved from:https://www.institute.global/insights/tech-and-digitalisation/will-web-30-secure-democratic-future
Leandros, N. (2011). The International Media System in Transition. A Human Development Perspective. Retrieved from: http://www.newmedia21.eu/analizi/the-international-media-system-in-transition-a-human-development-perspective/
O’Reilly, T. (2007). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. International Journal of Digital Economics, 65, 17-37.
Park, J. (2022). Local Media Survival Guide. How journalism is innovating to find sustainable ways to serve local communities around the world and fight against misinformation. International Press Institute. Retrieved from: https://ipi.media/wp-content/uploads/2022/02/local-media-survival-guide-2022.pdf
Patrickson, B. (2021). What do blockchain technologies imply for digital creative industries? Creativity and Innovation Management, 30(3), 585–595. doi:10.1111/caim.12456
Pavlik, J. (2000). The Impact of Technology on Journalism, Journalism Studies, 1(2), 229–237.
Picard, R. (2014). Twilight or New Dawn of Journalism?. Journalism Practice, 8(5), 488-498. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.905338.
Ragnedda, M. & Destefanis, G. (eds.) (2019). Blockchain and Web 3.0. Social, Economic, and Technological Changes. Routledge.
Reuters Institute for the Study of Journalism (2022). Digital News Report 2022. Retrieved from: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022
Reuters Institute for the Study of Journalism (2023). Digital News Report 2023. Retrieved from:https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023
Smyrnaios, N. (2018). Internet Oligopoly: The Corporate Takeover of Our Digital World. Emerald Publishing.
(Yourjustice.life, June, 11 2022). Creator communities in Web3: Growth challenges and perspectives https://medium.com/@YourJustice.life/creator-communities-in-web3-growth-challenges-and-perspectives-71a928e2d7bf
Web 3.0 Explained, Plus the History of Web 1.0 and 2.0 THE INVESTOPEDIA TEAM October 23, 2022 https://www.investopedia.com/web-20-web-30-5208698#citation-3
Κάπος, Π. (2023). Το Οικοσύστημα της εκδοτικής βιομηχανίας βιβλίου στον 21ο αιώνα: ψηφιακή μετάβαση και η ελληνική περίπτωση (2009-2019). Ι. Σιδέρης.
Παπαθανασόπουλος, Στ. (2011α). Τα νέα μέσα επικοινωνίας στην Ευρώπη. Στο Παπαθανασόπουλος, Στ, (επ.), Τα μέσα επικοινωνίας στον 21ο αιώνα (σ. 95-141). Καστανιώτης.
Παπαθανασόπουλος, Στ. (2011β). Όψεις της παγκοσμιοποίησης των μέσων επικοινωνίας. Στο Παπαθανασόπουλος, Στ, (επ.), Τα μέσα επικοινωνίας στον 21ο αιώνα (σ.76-92). Καστανιώτης.
Παπαθανασόπουλος, Στ. (2013). Δημοσιογραφία: Σε αναζήτηση νέου μοντέλου. Ανακτήθηκε από: https://medianalysis.net/2013/06/07/journalism_newmedia/
Ρήγου, Μ. (2014). Από την ψηφιακή επανάσταση στην ψηφιακή επιτήρηση. Νέα Μέσα, δημοσιότητα και πολιτική. Σιδέρης.
Τριανταφύλλου, Σ. (2020). Τα ΜΜΕ και η δημοσιογραφία σε μετάβαση. Οι μεταβαλλόμενες συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στην ψηφιακή εποχή. Δίσιγμα.