Πολιτισμική και ποιητική ανασύνθεση στην Κρήτη: Έρευνα στο πεδίο, επικοινωνία και συνειρμική γνώση


Δημοσιευμένα: Μαρ 3, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
πολιτισμική γνώση φυσικός πλούτος περιβαλλοντική συμπεριφορά
Ματθαίος Καπετανάκης
Αγνή Παπαδοπούλου
Περίληψη



Οι τοπικές κοινωνίες και το συνεκτικό τους αφήγημα έχει διαμορφωθεί και αποτελεί κοινό πολιτισμικό κεκτημένο διαμορφώνοντας ταυτότητα. Επαναδιαβάζοντας τον τόπο, προϋποθέτει καταρχάς λεπτομερή επιτόπια έρευνα, προκαλώντας την αναζήτηση των παραγόντων εκείνων που λειτουργούν ως αποδεικτικά “μέσα” συνέχειας και καταδεικνύουν τον πολύπλευρο και ουσιαστικό δεσμό. Συνεντεύξεις και οπτικοακουστικό υλικό, εστιάζοντας στη βιωματική προσέγγιση και στην επεξεργασία των εμπειριών και μαρτυριών, αποδεικνύουν τον αντίκτυπο στις πεποιθήσεις, τις στάσεις, τις αξίες, τις γνώσεις που συνδέονται με τον τόπο. Το σημαντικό είναι το πέρασμα από τη συλλογή και παράθεση των δεδομένων σε μια βαθύτερη ανάγνωση της πολιτιστικής ταυτότητας. Από την επαγωγή στην παραγωγή, η αντίληψη γίνεται ακριβέστερη. Θεμελιακός στόχος της συγκεκριμένης εργασίας είναι η θεώρηση του περιβάλλοντος ως πηγής ταυτότητας, περιγράφοντας και προβλέποντας περιβαλλοντικές συμπεριφορές. Η πολιτισμική δημιουργία συντελεί καθοριστικά στο να επιτευχθεί η ανασύνθεση της γνώσης και η ανανεωτική θεώρησή της ως μια ολότητα που ενσωματώνει τον πλούτο της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.




Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • cclabs2
Αναφορές
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior. New York: Open University Press.
Baerveldt, C., & Verheggen, T. (2012). Enactivism. In Jaan Valsiner (Ed.) Oxford Handbook of Culture and Psychology. Oxford: Oxford University Press.
Baum, W. M. (2017). Understanding behaviorism: Behavior, culture, and evolution. USA: John Wiley & Sons.
Christoforou, C. (2017). Associative learning. In Shackelford, T., Weekes-Shackelford, V. (eds) Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16999-6_1038-1
Cox, R. (2010). Environmental communication and the public sphere. USA: SAGE.
Cox, R., & Pezzullo, P., C. (2018). Environmental communication and the public sphere. Los Angeles, California: SAGE.
Deutsch, D. (2012). The Beginning of infinity: Explanations that transform the world. USA: Penguin Books.
Lefebvre, H. (1991). Critique of everyday life. London, New York: Verso.
Lévi-Strauss, C. (1986). Μύθος και νόημα. Αθήνα: Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
Klöckner, C., A., (2015). The psychology of pro-environmental communication - Beyond standard information strategies. New York: Palgrave Macmillan.
Louridas, P. (1999). Design as bricolage: anthropology meets design thinking. Design Studies, 20(6), 517-535.
Papadopoulou, A. (2018). Art Didactics and Creative Technologies: No Borders to Reform and Transform Education. In Daniela, L. (Ed.). Didactics of Smart Pedagogy (pp.159-178). Switzerland: Springer. ISBN 978-3-030-01551-0.
Papadopoulou, A. (2019). Art, Technology, Education: Synergy of Modes, Means, Tools of Communication. Education Sciences, 9(3), 237. https://doi.org/10.3390/educsci9030237
Papadopoulou A., & Panagopoulos, I. (2022). Psychogeography and Digital Technologies: Inclusive Creative Experiences in an Academic Environment. In Daniela, L. (Ed.). Inclusive Digital Education. Springer
Parker, I. (1992). Discourse dynamics: critical analysis for social and individual psychology. London: Routledge.
Sztompka, P. (2008). The focus on everyday life: A new turn in sociology. European review, 16(1), 23-37.
Vergès, P. (1996). Προσέγγιση της μεθοδολογίας των κοινωνικών αναπαραστάσεων. Στο Γ. Κατερέλος (Επιμ.) Δυναμική των Κοινωνικών Αναπαραστάσεων. Αθήνα: Εκδόσεις Οδυσσέας.
Zittoun, T., Duveen, G., Gillespie, A., Ivinson, G., & Psaltis, C. (2003). The use of symbolic resources in developmental transitions. Culture and Psychology, 9(4), 415–448. https://doi.org/10.1177/1354067x0394006
Zittoun, T., & Gillespie, A. (2015). Internalization: How culture becomes mind. Culture and Psychology, 21(4), 477–491. https://doi.org/10.1177/1354067x15615809
Καπετανάκης, Μ. (2020). Τση λαλάς μου τ’ ανεστορήματα. Θεσσαλονική: Εκδόσεις Φυλάτος.
Παπαδοπούλου, A. (2022). Ψηφιακή αφήγηση: Θεωρητικό και εννοιολογικό πλαίσιο. Στο Αναστασιάδης, Π & Κωτσίδης, Κ. (Επιμ). ΤΠΕ, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Δημιουργικότητα στο Σχολείο του 21ου Αιώνα (σ.144-181). Κρήτη: Εκδόσεις Πανεπιστήμιο Κρήτης |ΠΤΔΕ|ΕΔΙΒΕΑ. ISBN: 978-960-86978-5-0
Παπαδοπούλου, Α., Ροβίθης, Ε., Παναγόπουλος Ι. (2023). Η Παιγνιώδης Σοβαρότητα: Serious Film Games (S.FI.GA.)- Σύμμεικτες ιδιότητες, τρόποι και λειτουργίες στην Εκπαίδευση. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8657