Ανάπτυξη εργαζομένων μέσα από τη μάθηση στη σύγχρονη ελληνική δημόσια διοίκηση


Δημοσιευμένα: Μαΐ 11, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Μεταρρύθμιση σύστημα καριέρας πλαίσιο δεξιοτήτων εποικοδομητική ανατροφοδότηση κριτικός αναστοχασμός
Μαρία Ραμματά
Περίληψη

Η μετάβαση σε μία σύγχρονη δημόσια διοίκηση, μεταρρυθμισμένη και μετα-γραφειοκρατική, συνδέεται και με τη μετάβαση από ένα σύστημα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού με έμφαση στην καριέρα των υπαλλήλων, σε ένα σύστημα που θα θεμελιώνεται στη δυναμικότητα των επαγγελματικών χαρακτηριστικών και των δεξιοτήτων των εργαζομένων στη δημόσια διοίκηση και θα αναγνωρίζει τη συνεισφορά τους στην οργανωσιακή απόδοση. Το σύστημα που έμφαση δίνει στα χαρακτηριστικά των εργαζομένων προτείνεται ως πιο βελτιωμένο και ικανό να οδηγήσει στη μέγιστη παραγωγικότητα το δημόσιο τομέα. Οι σύγχρονες αποστολές της δημόσιας διοίκησης και οι αυξημένες απαιτήσεις των μελών του κοινωνικού συνόλου επιτάσσουν, ακόμη, τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου των δημοσίων λειτουργών. Οι δημόσιοι λειτουργοί σήμερα, αντιμετωπίζουν το έκτακτο, το μη αναμενόμενο, το επείγον και το διαφορετικό και για το σκοπό αυτό, η εφαρμογή σταθερών τυποποιημένων διαδικασιών για ίδια ή παρόμοια προβλήματα δεν βρίσκει πλέον επιτυχή εφαρμογή. Κατά τη μετάβαση στο σύστημα που θα δίδει έμφαση στις ικανότητες των στελεχών και προκειμένου να εμπεδωθεί μία νέα κουλτούρα και να ξεπεραστεί η ιεραρχική-γραφειοκρατική προσέγγιση στη δημόσια διοίκηση απαιτείται, να τεθούν σε εφαρμογή μέθοδοι που θα επιστρατεύσουν τον αναστοχασμό περιεχομένου, διαδικασίας και τον κριτικό αναστοχασμό σε όλα τα στρώματα της ιεραρχίας, ώστε να οδηγηθεί το υπαλληλικό Σώμα σε αφύπνιση, να ενεργοποιηθούν μηχανισμοί εποικοδομητικής ανατροφοδότησης και να υποβάλλονται προτάσεις προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των παραγόμενων αποτελεσμάτων των υπηρεσιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαρία Ραμματά, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ)

Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Σορβόννης, Παρίσι Ι, Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό

Αναφορές
Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας διοίκησης (2012) Ετήσια έκθεση.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2012), Ανακοίνωση «Ανάπτυξη για την Ελλάδα», 18.4.2012, COM (2012) 183 final.
Καρκατσούλης, Π. (2004) Το κράτος σε μετάβαση. Εκδόσεις Σιδέρης.
Λαδή, Σ. & Νταλάκου, Β. (2010) Ανάλυση δημόσιας πολιτικής. Εκδόσεις Παπαζήση.
Μακρυδημήτρης, Α. (1999) Ο «Μεγάλος Ασθενής» η Μεταρρύθμιση και ο Εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Διοίκησης. Εκδόσεις Παπαζήση
.
Μακρυδημήτρης, Α.& Μιχαλόπουλος, Ν. (2000) Εκθέσεις Εμπειρογνωμόνων για τη Δημόσια Διοίκηση 1950-1998. Εκδόσεις Παπαζήση.
Παπαλεξανδρή, Ν., κ.ά. (2001) Συγκριτική έρευνα στις πρακτικές διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αθήνα: Εκδ. Μπένου.
Ραμματά, Μ. (2011) Σύγχρονη ελληνική δημόσια διοίκηση ανάμεσα στη γραφειοκρατία και το μάνατζμεντ. Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
Androniceanu, A. (2014) Particularities of the human resources policies in an international organization. Administration and public management. 22.
Βαξεβανίδου, Μ. & Ρεκλείτης, Π. (2008) Μanagement Ανθρωπίνων πόρων, Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις. Προπομπός.
Ciobanu, A. (2015) Civil servants' recruitment and selection practices in European Union member states. Management Research and Practice. 7(3).
Daft, R. & Marcic, D. (2007) Management: The New Workplace, Thomson, USA.
European Commission (2014) The 2015 Ageing Report EUROPEAN ECONOMY 8 - Underlying Assumptions and Projection Methodologies.Economic and Financial Affairs. ISSN 1725-3217, (online) ISSN 0379-0991, (print).
European Commission (2015) Quality of public administration. A toolbox for practitioners. European Union.
Goleman, D. (1998) H συναισθηματική νοημοσύνη, Γιατί το EQ είναι πιο σημαντικό από το IQ. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Kember, D., et al. (1999) Determining the level of reflective thinking from students written journals using a coding scheme based on the work of Mezirow. International Journal of Lifelong Education. 18(1), 18–30.
Ketelaar, A., et al. (2007) Performance-based Arrangements for Senior Civil Servants OECD and other Country Experiences.OECD Working Papers on Public Governance. No. 5, OECD Publishing.
Knassmuller, M., & Meyer, R. (2013) What kind of reflection do we need in public management?.Teaching Public Administration. 31 (1), 81-95.
Lavelle, J. (2010) Trends & Challenges for HR management in the broader public sector in the international arena. AAPAM, Roundtable Conference, Durban, South Africa.
Mezirow, J. (1991) Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow J. & Αssociates (1990) Fostering Critical Reflection in Adulthood: A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco: Jossey Bass.
Mintzberg, H. (1973) The Nature of Managerial Work. New York: Harper & Row.
Μπουραντάς, Δ. & Παπαλεξανδρή Ν. (2004) Διοίκηση ανθρώπινων πόρων. Εκδόσεις Μπένου.
OECD (2004) Trends in Human Resources Management policies in OECD countries an analysis of the results of the OECD survey on strategic human resources management. Public governance and territorial development directorate. Public governance committee. GOV/PGC/HRM(2004) 3.
OECD (2011) Greece: Review of the Central Administration, OECD Public Governance Reviews, OECD, Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264102880-en*.
Pollitt, C. & Bouckaert, G. (2004) Public management reform: A comparative analysis. 2nd edn. Oxford: Oxford University Press.
Shim, D. S. (2001) Recent human resources developments in OECD member countries». Public Personnel Management. 30.